3618
Sök

Tips inför bygge av Super Seven

811 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#1
Ska sätta igång med ett bygge av en Super Seven och har lite frågor.

1: Enligt ritningen i "Build your own sportscar..." så ska chassiet va 2360mm? långt och 1118mm brett vilket jag tycker låter väldigt litet eller kan det stämma?


2: När man ska sätta ihop chassiet 25x25x2mm fyrkantsprofil är det då lättast att rita upp på en träskiva med exakta räta vinklar och träklossar som stöd för att få det exakt?

3: Där profilrören är vinklade mot varandra skall profilerna då kapas snett?

Verkar vara ett jävla jobb det här men börjar med dessa frågor och skapar en projekttråd när jag börjat och fortsätter med övriga frågor angående drivlina-upphängning mm där. Tack på förhand smile

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

5 089 Inlägg
14 januari 2014
#2
Ring sfro och red ut alla frågor du har innan du börja bygga något.

\Lindgren

811 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#3
Mest de praktiska sakerna jag funderar på, hur man gör allting enklast.

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

5 656 Inlägg
14 januari 2014
#4
1.
Låter rimligt, det är inte stora bilar.

2.
Det låter ju helt klart enklast att göra så.
Enklast vore ju att skriva ut en ritning i skala 1:1 och limma fast på en stor träskiva och sen bara fästa träklossar för att hålla fyrkantsprofilerna på plats.

3.
Japp det ska snedkapas (är åtminstone rekommenderat då det ser mycket seriösare ut och blir även stadigare har jag för mig).

Jo det är ett jävla jobb att bygga en super seven, kommer inte ihåg hur många timmar det är räknat men kring 100-300h beroende på kunskaper och hur mycket som man måste bygga själv.


811 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
Såhär ser ritningen ut och bakdelen är inga problem att se måtten på. men nästa sektion där rören vinklar sig hur mäter man där? och hur vet man vilken vinkel rören ska kapas i? orkar man kapa rören med bågfil förresten?

http://imgi.se/image.php?di=F2BJ

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

5 656 Inlägg
14 januari 2014
#6
Vinklarna får du mäta eller räkna dig till. Du har ju alla bredder på rören.
Därför jag rekommenderar att skriva ut ritningen i fullstor skala så det bara är att limma upp papprerna på en stor träskiva, lägga dit rören och bara rita var det ska kapas.

Rören går att kapa med bågfil, tar en jävla tid och är jobbigt. Skulle rekommendera vinkelslip/rondell eller geringssåg med kapskiva för stål (om det finns).
En vinkelslip är inte dyr, använt mig av biltemas 199kr och en meec från jula när jag rostlagade bilen i somras. Mycket kapande blev det och båda fungerar ännu (hade två för att slippa byta mellan kapskiva och slipskiva bara byta maskin).


811 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Vinklarna får du mäta eller räkna dig till. Du har ju alla bredder på rören.
Därför jag rekommenderar att skriva ut ritningen i fullstor skala så det bara är att limma upp papprerna på en stor träskiva, lägga dit rören och bara rita var det ska kapas.
Får väl ta å testa lite, behövs en jävla stor skiva bara, vet du vart man kan hitta en storformatsskrivare? Närmaste tryckeri eller?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

5 656 Inlägg
15 januari 2014
#8
rough_boy skrev:
simlar skrev:
Vinklarna får du mäta eller räkna dig till. Du har ju alla bredder på rören.
Därför jag rekommenderar att skriva ut ritningen i fullstor skala så det bara är att limma upp papprerna på en stor träskiva, lägga dit rören och bara rita var det ska kapas.
Får väl ta å testa lite, behövs en jävla stor skiva bara, vet du vart man kan hitta en storformatsskrivare? Närmaste tryckeri eller?
Jo det är ju det, eller flera mindre som sätts ihop till en stor. Några stora plywood-skivor räcker ju.

Går att skriva ut en massa A4or och pussla ihop. Annars är förmodligen ett tryckeri enda stället.


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 januari 2014
#9
Det finns forum för Superseven-byggen alternativt bli vän med någon som byggt.
Tving är bra för att låsa rören med varandra.
När jag gjorde min kaross från stora aluminiumplåtar så skaffade jag stora pappskivor som jag använde som mallar. Papper blir sladdrigt och träskivor otympligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök