3063
Sök

Ford Focus -05 oljetryckslampan lyser

8 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Oljetryckslampan började att blinka till ibland för två år sen. När våren kom försvann blinkandet. Samma sak hände förra vintern. Denna vintern lyser den mer. Typiskt var att den började blinka några minuter efter start och slutade sen efter typ 20 min. En gång fortsatte den lysa men slocknade när jag körde i gupp. Nu har den börjat lysa konstant. Har kört ganska långt med lampan lysande, vilket borde betyda att om oljetrycket faktiskt är dåligt borde motorn redan ha havererat. Jag hör inget knack från lager.
Idag åkte jag till Q8 och hissade upp bilen. När jag drar ur kontakten till oljetrycksgivaren slocknar lampan. Jag skruvade ur oljetrycksgivaren och när jag mätte på den verkade den fungera. Jag ohm-mätte den och hade kontakt utan tryck och när jag tryckte med ett litet platsrör försvann kontakten.
Jag har slut på idéer. Alla förslag är välkomna.

1 562 Inlägg
11 januari 2014
kan ju vara en ide att mäta oljetrycket.

8 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Ja, det har jag tänkt på. Vet du om man kan köpa mätare och göra det själv?

1 562 Inlägg
11 januari 2014
klart du kan men låna hellre en, för du lär väl aldrig använda den mer än en gång. Du kan väl förslagsvis skruva in den där oljetryckskontakten sitter och mäta trycket där.

http://www.bildelar.nu/product/1123969/ … cksprovare
Senast redigerat av mange_240 (11 januari 2014)

8 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
Felet var oljetryckskontakten. Nu är den bytt och lampan lyser inte. Fårrd fortsätter att förvåna mig, jag trodde inte att en oljetryckskontakt gick sönder i första taget, men tydligen är det rätt vanligt på den modellen.
Jag lärde mig samtidigt att NPT står för National Pipe Thread, alltså konisk gänga. Det var lite knepigt att veta hur mycket man skulle dra.

Sök