2723
Sök

9-3 Motor i en 9-5?

2 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#1
Tja! Jag har sedan ett tag tillbaka en Saab 9-5 som då jag skulle vilja byta motor i, eftersom jag har fått det kända knackande ljudet vid drift.

Jag undrar nu om det är bara att byta motor med då en 9-3;as, direkt in i min, eller om det är något speciellt man behöver tänka på? Kanske måste ha byta styrboxar, funkar dem i min 9-5:a?
Båda motorerna skall vara 2.0T manuella bensinare.

Tackar för något och all hjälp med detta.

TSR
100 Inlägg
20 januari 2014
#2
Thorwald skrev:
Tja! Jag har sedan ett tag tillbaka en Saab 9-5 som då jag skulle vilja byta motor i, eftersom jag har fått det kända knackande ljudet vid drift.

Jag undrar nu om det är bara att byta motor med då en 9-3;as, direkt in i min, eller om det är något speciellt man behöver tänka på? Kanske måste ha byta styrboxar, funkar dem i min 9-5:a?
Båda motorerna skall vara 2.0T manuella bensinare.

Tackar för något och all hjälp med detta.

Vad jag vet så skiljer det massor av fästen osv tex motorfästen som inte alls är lika dana men det kanske går å flyttta över från 9-5an sen ere väl bara å flytta över så mycker el å sånt som möjligt så ska du nog slippa byta boxar smile


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
20 januari 2014
#3
Thorwald skrev:
Tja! Jag har sedan ett tag tillbaka en Saab 9-5 som då jag skulle vilja byta motor i, eftersom jag har fått det kända knackande ljudet vid drift.

Jag undrar nu om det är bara att byta motor med då en 9-3;as, direkt in i min, eller om det är något speciellt man behöver tänka på? Kanske måste ha byta styrboxar, funkar dem i min 9-5:a?
Båda motorerna skall vara 2.0T manuella bensinare.

Tackar för något och all hjälp med detta.

Jag antar att vi snackar om 9-3 00-02 nu. Grundmotorn är densamma, det du kommer få flytta över från din befintliga är en del kringutrustning såsom motorfästen, svänghjul osv, men det är ju trots allt en mycket smidig operation iom att du slipper öppna motorn smile


2 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#4
9-5:an som kommer få motorn är -01 och 9-3:an som är så snäll donator är -98. Antar nu bara att det är det samma? Inte för många konstigheter?

31 Inlägg
20 januari 2014
#5
Det är inte likt någon stans.

9-3 98-99 motor heter B204 same shit hittar vi i 900ng
Helt annat styrsystem trionic 5 i dessa bilar mycket som inte stämmer.
Topp.insug.spjällhus.  tekniskt sätt går det montera block och topp i 9-5 men insug passar inte alls. Sen ä det väl lite små saker som skiljer.
Bara lägga ner.
och leta vidare

9-3 00-03 hittar vi trionic 7 vilket är lika på 9-5 98-10 (block och topp) det funkar fint.
Senast redigerat av ZoreX (21 januari 2014)


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
21 januari 2014
#6
Thorwald skrev:
9-5:an som kommer få motorn är -01 och 9-3:an som är så snäll donator är -98. Antar nu bara att det är det samma? Inte för många konstigheter?

Då beror det på hur mycket jobb du är villig att lägga ner. Går alldeles ypperligt att skicka i från 9-3 -98, men då behöver du göra följande:

Byta topp till den från din gamla motor (för att insuget skall passa)
Köra med topppackning från 98:ans motor (B204) eller svarva ner kolvarna minst 1,1 mm
Byta tråg
Byta svänghjul
Byta bröstkåpan

I övrigt samma förfarande som om du tog en motor från 00-02.

Som bonus med detta är att du får en betydligt bastantare motor, men det blir ju en del jobb om man inte har en bra verkstad att hålla hus i smile



Sök