Equinox skrev:
MikkoHansen skrev:
Men efter att jag byt turbo så körde jag med wastegaten lös, utan slang från magnetventilen och då laddade den som mest 1.0 bar. men fick nu tummen ur röven och köpte slang och koppla in magnetventilen och till min stora förvåning så laddar den max 0.8 Bar.
Du drog alltså lös den gula slangen som ska gå ifrån magnetventilen till tryckklockan på turbon ?
När du gör det så är det endast avgasmotryck som trycker upp tallriken beroende på fjäderstyrkan i tryckklockan.
Om det är så du gjort så förklarar det varför du får högre laddtryck utan slang än med slangen kopplad till magnetventilen.
Finns 2 parametrar om jag inte missminner mig som bestämmer laddtryket i ME7
LDRXN som är "amplituden" för utstyrningen till MV, begärt laddtryck. Eftersom den är 8 bitars så är de värden imellan 0-255. alltså du kan inte skriva in i mappen att du vill ha 1,2 laddtryck.
KFLDIMX är "mottrycket". Samma gäller för den. men den har en liten annan egenskap som vi inte behöver gå in på direkt.
Men det är " MAIN" delen. och med ändrade förutsättningar både i mottryck, VE och turbostorlek osv så behöver man ändra här.
För på din bil te.x kan de har varit 124 linjärt över hela registret ( bara för att göra det lätt) för att nå 1,2 i ladd.
Men på din nya turbo kanske du behöver 148. Väldigt svårt att förklara det på ett " basic" vis.
Men där har du en del i hur din reglering fungerar....
Och där har du en del orsaker till varför du inprincip behöver mappa om bilen, för att din nuvarande laddtrycksreglering blir lidande.