3805
Sök

V40 2.0 1996. Halvljus döda, mycket fet bränsleblandning kan ej kontakta styrdatorn. Mycket tacksam för hjälp!!!

77 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#1
Paniken närmar sig, behöver tips vad jag kan göra!!! Lampfel (kontrollampan) lyser, endast den.. Ingen ström går till halvljusen, får mycket fet bränsleblandning. Bluddrar till ryker lite svart vid uppstart, luktar riktigt surt. Drar ca 1,5 liter milen. Trycker man snabbt hårt på gasen stegrar den med bluddrig (fet) blandning. Lambda-lampan lyser dock inte. Försökt söka felkod bl.a med en billig ebay felsökare för 400kr men även en verkstadsman med ett BOSCH-system, ingen av dem hittar datorn.
Bytte nyss ut luftfiltret som var i dåligt skick och motoroljan som var mycket dålig endast 2.9 liter kvar i motorn.
Snälla tacksam för svar!!!

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#2
Har pluggat av batteriet en natt och stått i varmgarage 1 vecka i streck. Vid kontakttungorna på manuella lampvredet t.v om ratten har det blivit hett och smält lite av plasten anliggande runt en kontakttunga. Gjort rent alla kontakter mot givarna på motorn. Sköljt LMM med lite electronic cleaner och blåst med lite tryckluft. Är datorn trasig eller är det givare/övrig utrustning som påverkar?

"-Förgasare är inte helt knasigt"

8 Inlägg
22 januari 2014
#3
På min v40 var det lysknappen som var trasig när halvljuset inte funka.
Testa och vrid av lysena och se om halvljuset hoppar igång då.Eller knacka på på ljusvredet lite.


77 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#4
Okej, till garaget och testa nu. Åker nog till bildemo idag och köper ett "nytt" vred. Tack för tipset!! smile
Senast redigerat av Luchs (22 januari 2014)

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#5
Men angående att den går så fett, (ej körd på väg nu på en vecka dock) är det normalt att den går fett tills den kalibrerat sig om den nu kan det överhuvudtaget? Luftfiltret kan ju vara boven till sotig Lambdasond nu men den mäter väl ändå inte av den vid uppstart. Testat och tagit ur LMM vid en start och det förändradre inget. Lite svart rök och lite misständ (surstart) endå sad ...Någon?
Senast redigerat av Luchs (22 januari 2014)

"-Förgasare är inte helt knasigt"

En Medlem
405 Inlägg
22 januari 2014
#6
Alltså går den heltokigt, samt att du inte får kontakt med styrdatorn med riktiga verktyg så skulle jag misstänka att datorn har havererat helt enkelt.

Du skulle kunna kolla så att du har kontakt mellan kablarna i OBD-2 uttaget och styrdatorn med en multimeter. Du kanske även har drabbats av oxid på kontakterna, kolla även det.

77 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#7
Tack för tipset, hittade nytt vred på bildemo, monterade och vipps så funkade lyset!!! Alltså inte datorns fel cool Kontakten inuti vredet var helt sönderbränd. Fattar inte att säkringen inte brinner först. Men bra tips!
pettas skrev:
På min v40 var det lysknappen som var trasig när halvljuset inte funka.
Testa och vrid av lysena och se om halvljuset hoppar igång då.Eller knacka på på ljusvredet lite.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#8
Om det är normalt att den går jättefett efter att batteripolen varit avkopplad
så kanske datorn är okej. Men har inte kunnat kört den på väg bl.a för lyset men
även gjort eländig rostlagning med miggen och en del. När den torkat ska jag fylla i nya oljor i växellådan
och motorn sedan köra järnet och se om den kanske grott igen i bränsle/luftsystemet.
Lambdasonden lär iaf vara en stor sotklump i det här laget så att köra öppet spjäll på spisen är nog bra. Lamporna var ju bara vredet som brunnit sönder lite tongue Så DET var iaf inte burkens fel smile Positivt tecken.
Ska kolla om kontakttungorna är dåliga igen hmm.. Tycker att BOSCH's grejer borde kunna läsa volvoburkar hmm
-matte skrev:
Alltså går den heltokigt, samt att du inte får kontakt med styrdatorn med riktiga verktyg så skulle jag misstänka att datorn har havererat helt enkelt.

Du skulle kunna kolla så att du har kontakt mellan kablarna i OBD-2 uttaget och styrdatorn med en multimeter. Du kanske även har drabbats av oxid på kontakterna, kolla även det.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-b189f59eae2922130ff40c17e520e717.jpg
Vredet har tappat formen och måste bryta

"-Förgasare är inte helt knasigt"

8 Inlägg
23 januari 2014
#10
Testat att koppla ur lmm när bilen är igång?gör det och se hur den reagerar.samma med lambdan.verkar som det är fel på nån av dom två.eller kanske är fel på tempgivarn som går till boxen.tempgivarn känner ju av hur mycket bränsle som ska skickas in beroende på hur kall..varm motorn är.dom givarna brukar kunna spöka på olika sorts bilmärken.


77 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#11
Jo testade att koppla ur LMM men det gjorde ingen skillnad men rengjorde vid spjällhuset lite och framför allt de söndersotade tändstiften! Tror lambdasonden är ganska sotig den med isf så det kan nog stämma. Svårt att elda ur systemet när det är så raskarns halt på vägarna sad Trycker man på gasen lite så släpper det direkt big_smile
pettas skrev:
Testat att koppla ur lmm när bilen är igång?gör det och se hur den reagerar.samma med lambdan.verkar som det är fel på nån av dom två.eller kanske är fel på tempgivarn som går till boxen.tempgivarn känner ju av hur mycket bränsle som ska skickas in beroende på hur kall..varm motorn är.dom givarna brukar kunna spöka på olika sorts bilmärken.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#12
Luchs skrev:
Jo testade att koppla ur LMM men det gjorde ingen skillnad men rengjorde vid spjällhuset lite och framför allt de söndersotade tändstiften! Tror lambdasonden är ganska sotig den med isf så det kan nog stämma. Svårt att elda ur systemet när det är så raskarns halt på vägarna sad Trycker man på gasen lite så släpper det direkt big_smile
pettas skrev:
Testat att koppla ur lmm när bilen är igång?gör det och se hur den reagerar.samma med lambdan.verkar som det är fel på nån av dom två.eller kanske är fel på tempgivarn som går till boxen.tempgivarn känner ju av hur mycket bränsle som ska skickas in beroende på hur kall..varm motorn är.dom givarna brukar kunna spöka på olika sorts bilmärken.


https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-d9ab888c27a108f1e3194b25b22f98f7.jpg
Bludder så fort insprutningen gav lite för fet blandning.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#13
Vill tillägga att den verkar starta och gå rent nu iaf efter rengöringen! Men att tändstiften skulle orsaka svartrök vid start är nytt för mig, men det kanske är så hmm Hellre det än databoxen!

"-Förgasare är inte helt knasigt"


Sök