it_mutt skrev:
nerminmesic skrev:
Hej
Jag är ganska rookie vad gäller bilar. Men har sneglat på en audi som har X-Edition, vad innebär det egentligen? Kunde googla fram lite och fick fram att det ingick:
-Radio Concert
-Farthållare
-Mittarmstöd
-Färddator i färg
-Larm
-Xenon plus
-Metallic/Pärleffekt
Men jag undrar vad följande innebär:
1)Radio Concert (vad innebär det? Bättre ljud?)
2) Xenon-plus (Är det bättre ljus än vanlig x- eller vad innebär detta?)
Sorry för mina nybörjarfrågor.
EDIT: Det är denna bil jag är sugen på. Hur mycket bör jag pruta osv om jag bestämmer mig för att slå till?
http://www.blocket.se/varmland/Audi_A4_ … _9&w=3
X-Edition är ju då Proline med xenon plus och Metallic/Pärleffekt (vilket då inte stämmer för den)
Xenon plusXenon plus-strålkastarna ger bättre säkerhet i mörker och dåligt väder. En annan fördel är den låga energiförbrukningen. Den stora dagsljusliknande ljusbågen har en enorm räckvidd. Vägen lyses upp brett vilket gör att eventuella hinder kan upptäckas tidigt.
Xenon plus-strålkastarna är elektroniskt styrda och försedda med gasurladdningslampor. Gasen i lamporna består huvudsakligen av ädelgasen xenon som antänds av en högspänning. Den ljusbåge som då uppstår är mycket ljusstark och därför en utmärkt ljuskälla för att lysa upp vägen.
Xenonljusets vita färg, med högre färgtemperatur, beror på att dess spektrum ligger mycket närmare dagsljusets än vad konventionellt halogenljus gör. Dessutom alstrar xenonstrålkastarna ungefär dubbelt så mycket ljus som jämförbara halogenstrålkastare vilket gör att körning nattetid, speciellt i dåligt väder, inte är lika tröttande på förarens ögon. Medtrafikanter kan upptäckas tidigare. Xenon-strålkastarna förbättrar upplysningen av vägen framför. För att mötande inte ska bländas, är strålkastarna försedda med automatisk räckviddsinställning och med strålkastarspolarna kan de alltid hållas fria från smuts. Till Xenon plus-strålkastarnas fördelar hör också att de har en längre livslängd än halogenbelysning och att de drar ca 20 % mindre energi.
När föraren slår över till hel- eller halvljus, aktiveras en elektromagnet. Beroende på vilken typ det är frågan om, återställer denna en grind tillsammans med en ellipsformad reflektor, eller vrider på xenonbåge-enheten. Den höga ljusintensitet som alstras av xenon-bågen gör att helljuset når väldigt långt och även att belysningen lateralt blir bredare.
(saxat från Audi)
- - - - - - - - -
Gällande stereon så är det "nästa steg" över standardstereon Chorus