3471
Sök

Växellåde problem saab 9-5 -02a

22 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Hej gott folk. jag har lite problem med lådan på saaben. det är en 9-5 2.0t -02. backen kan vara lite svår och få i till o från, 2an går inte heller i mellan åt och 4an kan vara svår och få ur. man får ge den några små knuffar ibland. 1,3 och 5an är helt klockrena. i övrigt är spaken lite glappig...eller hur man nu ska beskriva det. någon som har några tips? ny låda? få den renoverad? eller köpa ny bil kanske? känns lite underligt att växlarna "uppe" fungerar och dom "nere" strular. någon sa att det kan vara kopplingen också. eller om ni vet någon runt om jönköping som kan ta sig än titt. tack på för hand.

773 Inlägg
3 februari 2014
swahn78 skrev:
Hej gott folk. jag har lite problem med lådan på saaben. det är en 9-5 2.0t -02. backen kan vara lite svår och få i till o från, 2an går inte heller i mellan åt och 4an kan vara svår och få ur. man får ge den några små knuffar ibland. 1,3 och 5an är helt klockrena. i övrigt är spaken lite glappig...eller hur man nu ska beskriva det. någon som har några tips? ny låda? få den renoverad? eller köpa ny bil kanske? känns lite underligt att växlarna "uppe" fungerar och dom "nere" strular. någon sa att det kan vara kopplingen också. eller om ni vet någon runt om jönköping som kan ta sig än titt. tack på för hand.

Testa byta bussning och oljan i lådan och se om det hjälper^^

22 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
tack för svaret. ska ta och ge det ett försök.

773 Inlägg
3 februari 2014
swahn78 skrev:
tack för svaret. ska ta och ge det ett försök.

glömde ju nämna vilken bussning men iaf den till växelföraren kan bli slitna och ge upphov till svår/trögväxlad låda:) dock kan oljan göra det svårare nu när det blivit lite kallt:)

22 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
ok. men hur kommer det sig att bara vissa växlar är svåra och tröga, medans andra fungerar helt problemfritt? någon som har prisuppgift på att få lådan kollad och ev renoverad?

383 Inlägg
4 februari 2014
Låter även som att du har ett dåligt bakre motorfäste.

22 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Maffia skrev:
Låter även som att du har ett dåligt bakre motorfäste.

så du menar att lådan då sitter lite snett typ? växlarna hoppar inte ur eller något sånt när dom väl är i kan ja tillägga

383 Inlägg
4 februari 2014
Precis bara svåra att få i och ur och hoppar inte ur, exakt så beter den sig om bakre fästet är kasst finns ju även en annan lite tråkigare felorsak och det är att knäckhylsan har gett sig. Hur långt har den rullat?

311 Inlägg
4 februari 2014
Tyvärr tycker jag det låter som lådan, har haft et par Saabar med samma symptom.
Ena fick jag byta låda i.
Häll i Redline växellåds-olja, Har du tur kan den göra underverk.

22 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Maffia skrev:
Precis bara svåra att få i och ur och hoppar inte ur, exakt så beter den sig om bakre fästet är kasst finns ju även en annan lite tråkigare felorsak och det är att knäckhylsan har gett sig. Hur långt har den rullat?

den har slagit över på 23000 mil nu i veckan. i övrigt är bilen i bra skick, ny turbo och lite sånt. men känns lite väl och börja med att byta låda. antar det kommer dra i väg i kostnad och det vet ja inte om den är värd.

22 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
kajc skrev:
Tyvärr tycker jag det låter som lådan, har haft et par Saabar med samma symptom.
Ena fick jag byta låda i.
Häll i Redline växellåds-olja, Har du tur kan den göra underverk.

man har ju blivit i slagen att saab enbart ska använda någon viss olja enbart, men det kanske är något dom använder?

311 Inlägg
4 februari 2014
Motorolja, är det viktigt med rätt.
Slitna lådor, där tipsade min Saabmek om Redline. Inte billigaste oljan, men värt att prova istället för att byta lådan.
Funkade för mig, men givetvis gör man det på egen risk...

Sök