3391
Sök

740 16v går ner på 300varv vid frikoppling

111 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej har en 740 16v 89 (88b) som krånglar, kör jag på någon växel och frikopplar så går varven ner på 3-400 varv så ruskar hela bilen till typ också går den upp och hoppar mellan 700-1000 varv på tomgång, det är lika om jag står och bara gasar till typ 2500varv och släpper gasen så går varven ner till 3-400 varv och sen upp till mellan 700-1000 varv. När bilen är kall så håller den sig på 1000 varv sen när den blir varm är tomgången ojämn och går mellan 700-1000varv. Den går även ganska ryckigt vid låga varvtal, över 2300 rycker den ingenting.

Har använt startgas och kollat efter tjuvluft överallt men kan inte hitta något.
Har inga felkoder heller.

Nån som vet vad som kan vara fel?

54 Inlägg
27 januari 2014
#2
Kolla så att inte spjällhuset är igensatt, rengör i så fall...

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
111 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#4
Ska kolla upp båda sakerna smile

1 313 Inlägg
28 januari 2014
#5
kärvande tomgångsmotor kan det vara med. ge den lite vd-40 brukar lösa problemet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

12 Inlägg
28 januari 2014
#6
Luftläckage, lmm eller tomgångsmotor.

Tomgångsmotorn kan ställa till med mer problem än vad man tror.

111 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#7
Ska kolla upp allt detta imorgon, tack för era svar. Kommer någon på nått annat får ni gärna säga mer vad ni tror det kan vara smile

111 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#8
Har inte hunnit kolla upp något ska göra det imorgon, men har märkt några fler grejjer nu att när bilen blir varm så orkar den knappt varva över 3 tusen varv och släpper man gaspedalen ibland blir det sjuk motorbroms känns typ som om man bromsar

313 Inlägg
2 februari 2014
#9
FredrikBr skrev:
...men har märkt några fler grejjer nu att när bilen blir varm så orkar den knappt varva över 3 tusen varv

Stopp i katten/nån ljuddämpare?

111 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#10
Shotgun-Vix skrev:
FredrikBr skrev:
...men har märkt några fler grejjer nu att när bilen blir varm så orkar den knappt varva över 3 tusen varv

Stopp i katten/nån ljuddämpare?

Hur kollar jag lättast det?

313 Inlägg
2 februari 2014
#11
FredrikBr skrev:
Hur kollar jag lättast det?

Du får nog tyvärr skruva ner det, Så kanske enklare att kolla de lättåtkomliga sakerna först:)

111 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#12
''Stoppskruven'' på gasspjället ska det bara vara ett STOPP eller när man dragit in den så det tar emot stoppet ska man skruva den 1/4 del till då? Har för mig att jag läst det någonstans

111 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#13
Provade att justera in gasspjället och spjällägesgivaren sen åkte jag en sväng men ingen skillnad så när jag kom hem och stannade låg tomgången på 1400 varv så startade om bilen då gick den ner på 750 och gick lite ojämt som förut så provade att byta tomgångsmotor och ut igen och åkte kom hem så var tomgången på 1400 och efter omstart runt 750. Så sprutade slut på en burk startgas runt allt som har med insuget att göra igen för att kolla tjuvluft men kan ej hitta nått. Inget annat nån kan hitta på vad som kan vara fel? Eller kanske jag har ställt in gasspjället fel så det är för mycket öppet?

Det går även att trycka ihop slangen mellan tomgångsmotorn och insugsbälgen utan att motorn påverkas så nått fel måste det vara?

Sen tog jag bort slangen som går till vevhusventilationen och att det var fullt med vitt kladd i slangen och där den sitter i ventilationsburken Har inge vatten i oljan eller tvärtom bara just vid vevhusventen. så en till fråga är då om topppackningen kan vara trasig ? eller om jag kör för korta bitar?
Senast redigerat av FredrikBr (5 februari 2014)


Sök