3204
Sök

Volvo 740 problem

6 171 Inlägg
4 februari 2014
Hej!
Skriver detta för hundrafemtielfte gången! Du har säker samma fel som många andra 740/745 ägare.
Ärgade kontakter på stora tanklocket på tanken. Kolla om bakre tankpumpen och tankmätaren verkligen funkar (pumpar fram soppa till främre pumpen).

158 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Skriver detta för hundrafemtielfte gången! Du har säker samma fel som många andra 740/745 ägare.
Ärgade kontakter på stora tanklocket på tanken. Kolla om bakre tankpumpen och tankmätaren verkligen funkar (pumpar fram soppa till främre pumpen).

Nyligen bytt den till modellen i plast som inte ärgar/rostar. Och när jag lossar bränsleslangen framme vid motorutrymmet så pumpar det fram bränsle där när jag kör på starten.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 februari 2014
tvedberg skrev:
det är hallgivare om du har lh2,2 och svänghjulsgivare om du har lh2,4 smile

Tändlägesgivare är korrekt benämning. Båda typerna är hallgivare. Hallgivare har inget med paceringen att göra. Det är namnet på typen av givare. Gämför med tempraturgivare.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

184 Inlägg
4 februari 2014
DiwraZ skrev:
tvedberg skrev:

Tändlägesgivare är korrekt benämning. Båda typerna är hallgivare. Hallgivare har inget med paceringen att göra. Det är namnet på typen av givare. Gämför med tempraturgivare.

Nej.

Den givaren som sitter vid svänghjulet på lh 2.4 är en induktiv givare  (eller variabel reluktanssensor)
Den korrekta benämningen är vevaxelpositionsgivare.

på lh 2.2 är det hallgivare som sitter.
Och där kan väl benämningen tändlägesgivare passa bättre in. Även om den rellativa tändomställningen styr via styrdon.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 februari 2014
L_R skrev:
DiwraZ skrev:
tvedberg skrev:

Nej.

Den givaren som sitter vid svänghjulet på lh 2.4 är en induktiv givare  (eller variabel reluktanssensor)
Den korrekta benämningen är vevaxelpositionsgivare.

på lh 2.2 är det hallgivare som sitter.
Och där kan väl benämningen tändlägesgivare passa bättre in. Även om den rellativa tändomställningen styr via styrdon.

Förlåt mig, ska läsa på bättre nästa gång jag försöker skriva nån på näsan...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 738 Inlägg
4 februari 2014
jaka54 skrev:
Hej!

Tankmätaren/tankpumpen har absolut ingenting med detta att göra! Det är gnista han saknar inte bensin

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

158 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Tankmätaren/tankpumpen har absolut ingenting med detta att göra! Det är gnista han saknar inte bensin

Precis. Men är det boxen som sitter på vänstersidan jag ska testa att byta? Vad är det för box som sitter på högersidan?

Skulle det kunna ha nått med rotorn att göra med?

6 738 Inlägg
5 februari 2014
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Precis. Men är det boxen som sitter på vänstersidan jag ska testa att byta? Vad är det för box som sitter på högersidan?

ja testa smile skulle nästan tro det är den då det låter som att den ej skickar impulser till databoxen på högersidan (bränsleboxen) så den inte vet hur ofta den ska öppna spridare tongue
bakom pedalkåpan sitter den på vänstersidan, måste vara en med samma Bosch nr tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 171 Inlägg
5 februari 2014
Hej!
Om du inte har gnista på stiften och inte soppa fram till spridarna (kolla under bilen genom att ta bort slangen framför främre pumpen) så är det antagligen hallgivaren. Enklast byter du ut hela "plattan" (där fördelarlocket sitter) och inte bara hallgivaren. Ta en "platta" på skroten!

158 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Om du inte har gnista på stiften och inte soppa fram till spridarna (kolla under bilen genom att ta bort slangen framför främre pumpen) så är det antagligen hallgivaren. Enklast byter du ut hela "plattan" (där fördelarlocket sitter) och inte bara hallgivaren. Ta en "platta" på skroten!

Jag har soppa fram till spridarbryggan men inte in till motorn via spridarna som sagt smile

158 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:

ja testa smile skulle nästan tro det är den då det låter som att den ej skickar impulser till databoxen på högersidan (bränsleboxen) så den inte vet hur ofta den ska öppna spridare tongue
bakom pedalkåpan sitter den på vänstersidan, måste vara en med samma Bosch nr tongue

Ska testa att byta båda på fredag eller lördag smile

158 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
Problemet var faktist hallgivaren. Glapp/trasig smile

Sök