3970
Sök

V70 97-00 vobblar mellan 80-100km/h

10 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#1
Ja, som rubriken lyder, så börjar min V70 vobbla/vibrera mellan 80-100 km/h, avtar när man kör snabbare, och känns knappt INGET när man kör saktare..

När jag stannar bilen så luktar även bromsarna varmt/bränt..

Kan det va bromsarna som ligger på, eller kan det vara obalans i bakdäcken eller rent av något annat som är fel?

Någon som kanske vet?

Tack på förhand!


2 842 Inlägg
9 februari 2014
#2
Kan va obalans i ett hjul, kan även va bromsar som ligger på och en bromsskiva som är lite skev.

Du du bromsar känns det mera då? Känner du av det i ratten att det skakar i den?

Kan även va nån bussning, styrled, spindelled.

10 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#3
När jag bromsar så känns det absolut INGENTING.. det är endast mellan ja, säg 75-105 km /h det känns mycket.. då är det riktigt äckligt.. :s

Kompis till mig sade att det kunde vara något hjullager? (jag är lite färsking på bilar, därför jag frågar mig runt) haha!


4 450 Inlägg
9 februari 2014
#4
börja att kolla bromsarna,ska inte bli varma om man inte bromsar,sitter hjulet fast som det ska? däckseperation?

10 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#5
Hjulet sitter fast som det ska ja, ej kollat bromsar dock, hur gör man IFALL de ligger emot ?


336 Inlägg
9 februari 2014
#6
Undie92 skrev:
Hjulet sitter fast som det ska ja, ej kollat bromsar dock, hur gör man IFALL de ligger emot ?
då får du köpa nytt ok eller försöka smörja upp de gamla smile kan vara obalans i hjulen också eller en fälg som är skev (dock inte supervanligt). brukar inte skaka om något hjullager är kasst men kan ju vara en idé att känna efter glapp smile


10 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#7
Okejokej, som tur är, så ska jag ta mina sommardäck från gamla V70n och sätta på den nya, och då kan man även byta oken när man är igång..

Har någon lust att berätta hur jag hittar t.ex hjullagret på en V70 (som sagt, är färsking)


336 Inlägg
9 februari 2014
#8
ok kostar endå en slant och risken finns att bromsskivorna + klossar behöver bytas då med så prova att bara byta hjulen först tycker jag smile hjullagret är bultat på så vis att man bytar hela navet. ganska kvickt bytat om man har bra utrustning.


10 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#9
Har nybytta skivor och ok både fram och bak på min gamla V70 (som förövrigt är toppras på) så, kan ju ta dem isåfall, så det är ingen extra kostnad, bara lite extra arbete smile

Så kanske borde byta fram och bak när jag ändå sätter på sommardäcken isåfall ? Känns väl som en bra idé antar jag?

Sen har jag även ett gnisslande från bakvagnen när jag kör på vägarna, vad kan det vara? Har läst lite olika om att det kan vara en bussning på fjäderbenet.. eller även bara att låset för baksätet är uttorkat så man behöver fetta upp det.. Vad ska jag isåfall använda för fett ? (5-56 avrådde dem från, då det torkar efter ett tag)


336 Inlägg
10 februari 2014
#10
i så fall tycker jag du ska byta de om du endå har liggandes smile har du försökt att gunga bilen och se om de hörs då? är ju stel bakaxel så finns inte jätte många saker som kan fela smile


10 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#11
Mja, kom på att oken har jag ej köpt nya, men de som är på gamla v70n, är iaf vettiga smile Ifall det nu är oken det är fel på..  Jag bytte ju klossar och skivor smile

Nej, det har jag iofs inte gjort ännu smile haha tack för påminnelsen!

Vet du hur jag fixar iordning huven? När jag drar i spaken för att släppa låsknastrena, så släpps bara höger.. så jag får ej upp huven! lite smått panik..

Tack för svaren!
Senast redigerat av Undie92 (10 februari 2014)



Sök