Saab 900 -95 2.0t Blårök??

KpQ
13 februari 2014 · 20 Inlägg

tjenare skaffade mig en saab 900 igår och sen idag märkte jag att det kom blå rök.
Måste det vara turbon som är påväg att ge upp??
Gamla ägaren sa att det var för att det fanns olja i avgasröret, men samtidigt sa han att han fyllde på olja för ca en vecka sedan och nu när jag kolla så var den nästan snustorr.

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
Paxwell
13 februari 2014 · 8 Inlägg

Det är väldigt troligt att det är turbon, men det skulle kunna vara något annat också. Skruva loss downpipen och känn på axeln i turbon. Du kan ju även kolla om det är olja i intercoolern, det skulle också tyda på turbohaveri.

KpQ
13 februari 2014 · 20 Inlägg

Paxwell skrev:
Det är väldigt troligt att det är turbon, men det skulle kunna vara något annat också. Skruva loss downpipen och känn på axeln i turbon. Du kan ju även kolla om det är olja i intercoolern, det skulle också tyda på turbohaveri.

jag får skaffa lite olja o nytt filter sen köra tills det rasar isåfall har en till turbo liggandes smile

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
Paxwell
13 februari 2014 · 8 Inlägg

Det är inte jättemiljövänligt att köra med en bil som tar en massa olja... :-)

KpQ
13 februari 2014 · 20 Inlägg

Paxwell skrev:
Det är inte jättemiljövänligt att köra med en bil som tar en massa olja... :-)

äsch miljön är la ingen fara tongue

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
KpQ
13 februari 2014 · 20 Inlägg

Paxwell skrev:
Det är inte jättemiljövänligt att köra med en bil som tar en massa olja... :-)

men tycker man borde kännt av något turbolagg ?

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
Echonator Köpingsbo i exil
13 februari 2014 · 507 Inlägg

KpQ skrev:

Paxwell skrev:
Det är väldigt troligt att det är turbon, men det skulle kunna vara något annat också. Skruva loss downpipen och känn på axeln i turbon. Du kan ju även kolla om det är olja i intercoolern, det skulle också tyda på turbohaveri.

jag får skaffa lite olja o nytt filter sen köra tills det rasar isåfall har en till turbo liggandes smile

Om du har en till turbo liggandes så byt redan nu. Är ju bara dumt att köra tills det tokrasar med ev motorskador om följd. Dessutom mår ju inte katten sådär jättebra av att matas med oförbränd olja....


Hurvida du bör uppleva turbolagg....nej inte nödvändigtvis. Ta loss inloppsröret eller downpipen och känn på axeln, men mest troligt så är snurran slut och bör bytas snarast för att undvika merarbete i form av att byta saker i motorn...

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
KpQ
13 februari 2014 · 20 Inlägg

Echonator skrev:

KpQ skrev:

Paxwell skrev:
Det är väldigt troligt att det är turbon, men det skulle kunna vara något annat också. Skruva loss downpipen och känn på axeln i turbon. Du kan ju även kolla om det är olja i intercoolern, det skulle också tyda på turbohaveri.

jag får skaffa lite olja o nytt filter sen köra tills det rasar isåfall har en till turbo liggandes smile

Om du har en till turbo liggandes så byt redan nu. Är ju bara dumt att köra tills det tokrasar med ev motorskador om följd. Dessutom mår ju inte katten sådär jättebra av att matas med oförbränd olja....


Hurvida du bör uppleva turbolagg....nej inte nödvändigtvis. Ta loss inloppsröret eller downpipen och känn på axeln, men mest troligt så är snurran slut och bör bytas snarast för att undvika merarbete i form av att byta saker i motorn...

ja det får nog bli så smile

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
KpQ
13 februari 2014 · 20 Inlägg

Echonator skrev:

KpQ skrev:

Paxwell skrev:
Det är väldigt troligt att det är turbon, men det skulle kunna vara något annat också. Skruva loss downpipen och känn på axeln i turbon. Du kan ju även kolla om det är olja i intercoolern, det skulle också tyda på turbohaveri.

jag får skaffa lite olja o nytt filter sen köra tills det rasar isåfall har en till turbo liggandes smile

Om du har en till turbo liggandes så byt redan nu. Är ju bara dumt att köra tills det tokrasar med ev motorskador om följd. Dessutom mår ju inte katten sådär jättebra av att matas med oförbränd olja....


Hurvida du bör uppleva turbolagg....nej inte nödvändigtvis. Ta loss inloppsröret eller downpipen och känn på axeln, men mest troligt så är snurran slut och bör bytas snarast för att undvika merarbete i form av att byta saker i motorn...

jag fick även höra att vevhusventilationen ska bytas samtidigt som turbon för att vara säker , sen om det finns olja i intercoolern hur rengör jag det lättast smile

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
Echonator Köpingsbo i exil
13 februari 2014 · 507 Inlägg

KpQ skrev:

Echonator skrev:

KpQ skrev:

jag får skaffa lite olja o nytt filter sen köra tills det rasar isåfall har en till turbo liggandes smile

Om du har en till turbo liggandes så byt redan nu. Är ju bara dumt att köra tills det tokrasar med ev motorskador om följd. Dessutom mår ju inte katten sådär jättebra av att matas med oförbränd olja....


Hurvida du bör uppleva turbolagg....nej inte nödvändigtvis. Ta loss inloppsröret eller downpipen och känn på axeln, men mest troligt så är snurran slut och bör bytas snarast för att undvika merarbete i form av att byta saker i motorn...

jag fick även höra att vevhusventilationen ska bytas samtidigt som turbon för att vara säker , sen om det finns olja i intercoolern hur rengör jag det lättast smile

Mjae, du blandar nog ihop din 900 med 9-3 00-02 och 9-5 98-10 smile

Att rengöra vevhusventilationsslangarna är förvisso bra och att blåsa ur intercoolern är inte heller dumt iom att den lär fått sen beskärda del av olja wink

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
KpQ
14 februari 2014 · 20 Inlägg

Echonator skrev:

KpQ skrev:

Echonator skrev:

Om du har en till turbo liggandes så byt redan nu. Är ju bara dumt att köra tills det tokrasar med ev motorskador om följd. Dessutom mår ju inte katten sådär jättebra av att matas med oförbränd olja....


Hurvida du bör uppleva turbolagg....nej inte nödvändigtvis. Ta loss inloppsröret eller downpipen och känn på axeln, men mest troligt så är snurran slut och bör bytas snarast för att undvika merarbete i form av att byta saker i motorn...

jag fick även höra att vevhusventilationen ska bytas samtidigt som turbon för att vara säker , sen om det finns olja i intercoolern hur rengör jag det lättast smile

Mjae, du blandar nog ihop din 900 med 9-3 00-02 och 9-5 98-10 smile

Att rengöra vevhusventilationsslangarna är förvisso bra och att blåsa ur intercoolern är inte heller dumt iom att den lär fått sen beskärda del av olja wink

jaha okej smile var bara nått jag fick höra att man skulle göra samtidigt smile men man får la hoppas att det bara är turbon som är paj för har ingen lust att byte oljeskraps ringar smile

Saab 900 2.0t "Äggvitan" (1995)
Echonator Köpingsbo i exil
14 februari 2014 · 507 Inlägg

KpQ skrev:

Echonator skrev:

KpQ skrev:

jag fick även höra att vevhusventilationen ska bytas samtidigt som turbon för att vara säker , sen om det finns olja i intercoolern hur rengör jag det lättast smile

Mjae, du blandar nog ihop din 900 med 9-3 00-02 och 9-5 98-10 smile

Att rengöra vevhusventilationsslangarna är förvisso bra och att blåsa ur intercoolern är inte heller dumt iom att den lär fått sen beskärda del av olja wink

jaha okej smile var bara nått jag fick höra att man skulle göra samtidigt smile men man får la hoppas att det bara är turbon som är paj för har ingen lust att byte oljeskraps ringar smile

Det ska du nog slippa göra smile

Största risken är ju att man kör med en turbo tills den totalhavererar och slår sönder turbinbladen på insugssidan...och dom bitarna åker ju bara åt ett håll, dvs in i motorn.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang