3297
Sök

Max varv under längre sträcka.

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
hej har en snabb fråga vad kan max varvet vara under en längre sträcka? tex om man kör på 2an vad kan man max varva då 3,5-4k varv skulle de vara rimligt? motorn är en b230e

Fotograf
1 319 Inlägg
14 februari 2014
beror på hur länge du vill at det ska hålla.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
14 februari 2014
du får väl köra på vilket varv du vill, men ligger du på 4k på 2an vf inte växla till 3an? osv

2 848 Inlägg
14 februari 2014
tvedberg skrev:
hej har en snabb fråga vad kan max varvet vara under en längre sträcka? tex om man kör på 2an vad kan man max varva då 3,5-4k varv skulle de vara rimligt? motorn är en b230e

Då är det rimligt att växla upp....

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
barenhoff skrev:
du får väl köra på vilket varv du vill, men ligger du på 4k på 2an vf inte växla till 3an? osv

uhlin skrev:
tvedberg skrev:

Då är det rimligt att växla upp....

det är en a-traktor det är därför det finns bara 2vxl. det var det jag tänkte.

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
fredda_king skrev:
beror på hur länge du vill at det ska hålla.

tills sommarn helst.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
14 februari 2014
brukar inte a-trakorer ha 2 växlar? eftersom dem bara ska gå i 30? finns väl hur många volvo eper som helst, så borde väl hålla utan problem?

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
barenhoff skrev:
brukar inte a-trakorer ha 2 växlar? eftersom dem bara ska gå i 30? finns väl hur många volvo eper som helst, så borde väl hålla utan problem?

a-traktorer ska ha dubbla låder som ska gå 30 på max varv dvs 6k. jag har enkel på min med bara 2vxl så det jag undrade var hur fort man kunde köra på 2an så på 4k varv är 65km på gos men kan man köra så typ i 1-2mil?

342 Inlägg
14 februari 2014
tvedberg skrev:
barenhoff skrev:

a-traktorer ska ha dubbla låder som ska gå 30 på max varv dvs 6k. jag har enkel på min med bara 2vxl så det jag undrade var hur fort man kunde köra på 2an så på 4k varv är 65km på gos men kan man köra så typ i 1-2mil?

Absolut inte - Maxfarten är ju 30km/h.

Tekniker
221 Inlägg
14 februari 2014
4K är inga större problem. Citat av Svensk Bilprovning : A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.

Sen gäller ju max 30 och man får ha fler än 2 växlar men det blir svårt med utväxlingen om man skall ha 10 km på ettan vid 3-4k rpm  Det stod inget om varvtalsregulator men det blir ju också krångligt om den skall varva så mycket på ettan .. Jaja  men rent tekniskt så är det ju ingen fara.. Hur många artonåringar ligger inte och plågar sina 740s i 180 på 4k rpm mil efter mil och dom lever ju fortfarande. Effekten kan ju bli lidande men det har ju ingen betydelse om man skall fara fram i 30 knyck

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
_XenoX_ skrev:
4K är inga större problem. Citat av Svensk Bilprovning : A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10

Sen gäller ju max 30 och man får ha fler än 2 växlar men det blir svårt med utväxlingen om man skall ha 10 km på ettan vid 3-4k rpm  Det stod inget om varvtalsregulator men det blir ju också krångligt om den skall varva så mycket på ettan .. Jaja  men rent tekniskt så är det ju ingen fara.. Hur många artonåringar ligger inte och plågar sina 740s i 180 på 4k rpm mil efter mil och dom lever ju fortfarande. Effekten kan ju bli lidande men det har ju ingen betydelse om man skall fara fram i 30 knyck

men motorn håller ju inte för det därför folk byter till enkel. och när jag bessad min a-traktor så gick den 31km på varvstopp dvs 6k varv. och så går ju inte att åka så därför byter folk till enkel.

Fotograf
1 319 Inlägg
773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
fredda_king skrev:
bara ett tips då det gäller epa http://30traktor.egetforum.se/

ja men det gäller ju inte a-traktor helt det är ju samma sak på vanlig bil och jag valde detta forum ist för att få ett seriöst svar. ja eller nej räcker håller det att varv 4k med en b230 i 1-2mil?

2 848 Inlägg
14 februari 2014
tvedberg skrev:
fredda_king skrev:

ja men det gäller ju inte a-traktor helt det är ju samma sak på vanlig bil och jag valde detta forum ist för att få ett seriöst svar. ja eller nej räcker håller det att varv 4k med en b230 i 1-2mil?

Ja, det borde hålla om motorn är frisk, men jag skulle montera en elfläkt om inte en sån redan finns då motorn kommer bli varm

Tekniker
221 Inlägg
14 februari 2014
tvedberg skrev:
_XenoX_ skrev:

men motorn håller ju inte för det därför folk byter till enkel. och när jag bessad min a-traktor så gick den 31km på varvstopp dvs 6k varv. och så går ju inte att åka så därför byter folk till enkel.

Varvstopp va de inte tal om

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
_XenoX_ skrev:
tvedberg skrev:
_XenoX_ skrev:

Varvstopp va de inte tal om

nej men om man ska köra på 4k varv laglit så går den runt 20km så varför inte byta till enkel och få åka mina lagliga 30 +- 10% =33km och lite snabbare på landsbyggden smile

773 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
tvedberg skrev:
fredda_king skrev:

Ja, det borde hålla om motorn är frisk, men jag skulle montera en elfläkt om inte en sån redan finns då motorn kommer bli varm

ok den är hyffsat frisk och ska montera en stor elfläkt. det är mycket nytt o bytt ny olja vattenpump,glykol osv..  så borde hålle ett tag isf.

7 275 Inlägg
14 februari 2014
Finns ett flertal bilar som ligger omkring 3-4k rpm i motorvägs fart.

Tekniker
221 Inlägg
14 februari 2014
Brains skrev:
Finns ett flertal bilar som ligger omkring 3-4k rpm i motorvägs fart.

I och för sig så låg ju 240 i 3k i 90-100 med B21A M45 och 4:10 axel. Men jag tvivlar ju starkt på att dagens bilar ligger där å härjar. Så vida det inte är en Atos eller dyligt

730 Inlägg
14 februari 2014
Beror såklart på skicket på motorn! Men bör hålla med tanke på att motorn i min isbil har hållit två vintrar irad på riktigt höga varv mil efter mil så bör detta hålla!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Sök