2315
Sök

Planat T5 topp för mycket?

38 Inlägg
29 januari 2014
#21
Nybergrobin skrev:
Har du trycktestat ventilerna också innan du ens börjar att fundera på dubbla packningar?

Köpte en 945 med skevt topplock och då hade ventilsätena också gett med sig...

Ja ventiler är täta. Jag ser ju en tydlig glipa mellan topp och block förstår inte hur du menar hur det kan ha med ventilerna att göra om packningen inte ligger under tryck. Ingen annan som kan besvara mina frågor?


8 250 Inlägg
29 januari 2014
#22
Dubbla packningar ska man undvika. Kan det vara som så att toppen fastnat på styrpinnarna och därför inte vill gå ner som den ska? Vevaxeln står i 0 när märket på oljepumpen står mitt för märket på drevet till kamremmen. På kamdreven finns det små märken, men inte alltid det går att lita på dem.


38 Inlägg
29 januari 2014
#23
Marlboroman skrev:
Dubbla packningar ska man undvika. Kan det vara som så att toppen fastnat på styrpinnarna och därför inte vill gå ner som den ska? Vevaxeln står i 0 när märket på oljepumpen står mitt för märket på drevet till kamremmen. På kamdreven finns det små märken, men inte alltid det går att lita på dem.

Okej ! Tack för svar. Blir att kolla upp det i morgon. 

Men finns ju ett svagt intryckt märke på en kugg på kamdrevet på vevaxeln sen är det ett väl synligt märke på vevaxelhjulets insida. Vilket är det jag ska gå efter? se bild. smile

[img=http://forumbilder.se/DBKF5/0e02011123208589a5255.jpg]

[img=http://forumbilder.se/DBKF5/5356-forum2-1.jpg]


8 250 Inlägg
29 januari 2014
#24
Det du ser bäst. Båda märkena är ju på samma kugg på hjulet


38 Inlägg
29 januari 2014
#25
Marlboroman skrev:
Det du ser bäst. Båda märkena är ju på samma kugg på hjulet

Okej. Nu har jag skruvat av toppen å mätt blocket och blocket är skevt i packningsytan, ytterväggen på blocket är lite vågig. Inga stora mängder men tillräckligt för att packning ska glappa. Ska man riktplana blocket å leta tag på en tjockare packning?
Då jag har riktplanat topp 0.35mm och blocket blir nog plana minst lika mycket det också.

Går det över huvudtaget att plana block? Och kan man inte lika gärna ta en rak & bred järnprofil och limma fast sandpapper å och slipa på blocket? Så slipper jag skruva isär hela blocket för att de ska gå att sätta fast i svarven/fräsen.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
29 januari 2014
#26
Bästa är la ändå att plocka ner helt och upp i en planfräs och sen blåsa rent satan med tryckluft.  Massa spån vill man ju inte ha i motorn.


38 Inlägg
29 januari 2014
#27
Extrazz skrev:
Bästa är la ändå att plocka ner helt och upp i en planfräs och sen blåsa rent satan med tryckluft.  Massa spån vill man ju inte ha i motorn.

Ja det stämmer men då lär ja rensa blocket totalt  på allt. Slipar man med sandpapper blir det så fint/tunnt spån så knappast att de skulle vara skadligt om man spolar ur blocket och byter olja och kylarvätska flera gånger efter varandra sen. Mer orolig hur jag ska lösa det med tjocklek på toppackning. Kan inte hitta någon som säljer tjockare heller. Någon som vet hur tjock en originalpackning är på rak arm?


602 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#28
Gangsson skrev:
Extrazz skrev:
Bästa är la ändå att plocka ner helt och upp i en planfräs och sen blåsa rent satan med tryckluft.  Massa spån vill man ju inte ha i motorn.

Ja det stämmer men då lär ja rensa blocket totalt  på allt. Slipar man med sandpapper blir det så fint/tunnt spån så knappast att de skulle vara skadligt om man spolar ur blocket och byter olja och kylarvätska flera gånger efter varandra sen. Mer orolig hur jag ska lösa det med tjocklek på toppackning. Kan inte hitta någon som säljer tjockare heller. Någon som vet hur tjock en originalpackning är på rak arm?

Min topp är planad 0,55 och turbocenter sa att de skulle funka med original packning, blir lite känsligare för spikningar dock, om man vill ladda på.
Och jag hoppas vid gud att inte mitt block slått sej med.

Jag tänkte först köra med s60R packningen den är lite tjockare och i stål, men de är lite fix med den för att den ska passa klokt dessutom så tillslut körde jag på original ändå. Inte startat motorn än.

Har ännu R packningen hemma så kan ju iaf kolla hur tjock den är

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

38 Inlägg
13 februari 2014
#29
Nu ska jag lämna in blocket på riktplaning då jag ränsat de och avfettat allt. Men jag vette f*n hur ja ska lösa det med tjockare packning sen så jag får rätt komp.

Någon som vet hur tjock en b5234Ft packning är original?

Och vad kan ni rekomendera hur man ska lösa det med tjockare packning då både topp och block är planade?
Kan man specialbeställa topppackning någonstans så man kan beställa vilken tjocklek man vill ha?
Senast redigerat av Gangsson (13 februari 2014)


38 Inlägg
19 februari 2014
#30
Nu är blocket riktplanat ca 0.35mm.
Och man känner med kolven i toppläge att den sticker åvanför blocket lite grann. Då måste jag väll skaffa dubbla packningar iallafall ? Hur ska jag annars göra ? Block och topp är då spikraka i anliggningsytorna nu iallafall smile

Måste veta det bästa alternativet av de möjliga ganska snart då jag håller på montera ihop motorn nu. Mvh


866 Inlägg
20 februari 2014
#31
Ta ner kolvarna. Det är inte bra att ha kolvarna sickandes upp ovanför däcket. Spikhärd mellan kolvkant och packning.


Sök