3043
Sök

Köpråd: Bil mellan 80 - 110 tusen

47 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Hej!
Har haft en rad massa olika bilar och vill nu prova något nytt igen..
Tänkte köpa en bil för någonstans mellan 80 och 110 tusen.
Dom bilarna jag är intresserad utav är:
Mazda 3 MPS
Golf GTI mk5
Honda Civic Type-r EP3
Subaru Impreza WRX, ev STI, men jävligt dyr försäkring!?

Har skrivit lite för och nackdelar, som jag ser det!

Honda Civic Type R EP3
Fördelar:
Liten och sportig, 3 dörrars! Älskar ljudet i motorn!
Lätt att byta och bygga stereo
xenon i orginalljuset!
Nackdelar:
ingen "stjärtvärme"
vanlig bland ungdomar
ingen turbo
finns inte så mycket trim

Mazdaspeed 3
Fördelar:
ovanlig! snygg, praktisk, mycket utrustning för pengarna!
Xenon i orginalljuset!
Nackdelar:
svårsåld

Golf GTI mk5
Fördelar:
snygg, finns mycket styling och trim!
hög kvalitet på dessa bilar! går fint och håller för att trimma!
Nackdelar:
dom flesta har inte xenon orginal!
plast nertill istället för lackat

Subaru Impreza WRX
Fördelar:
snygg som fan!
Inte så vanlig
Älskar ljudet ur boxermotorn!
Nackdelar:
Dyr försäkring
inte så bra komfort

Kom jättegärna med förslag på vilken bil jag borde välja! smile
Tack på förhand mina vänner!

#GoodToBeBad
856 Inlägg
26 februari 2014
Skulle spontant säga att Golfarna är mest prisvärda för pengarna. Driftsäkra, roliga och troligen billigare att äga än de andra, både i försäkring och andra omkostnader. Golf Mk5 skulle jag hellre köpt en R32:a än en GTI dock, men de ligger fortfarande något över den budget du angett. GTIn är väl rätt lättrimmad med, Sterman Motorsport har trevliga prylar till de.

Mazda 3 MPS är en riktigt rolig bil med mycket körglädje för pengarna original, men som motormässigt är lite väl underdimensionerade. För liten turbo original, TMIC som knappt kyler originaleffekten, underdimensionerad soppapump samt klena stakar. I min mening ingen bil man "bara" chippar och byter avgassystem på; utan antingen håller man de helt original eller går all-in med smidd motor och större turbo med tillhörande prylar. Fördelen är väl att det numera finns extremt gott om eftermarknadsprodukter till 3MPS/Mazdaspeed3. Nästan lika mycket som till Golfarna..

De andra har jag tyvärr ingen erfarenhet av.. smile

Tobbe93 skrev:
Hej!
Mazdaspeed 3
Fördelar:
ovanlig! snygg, praktisk, mycket utrustning för pengarna!
Xenon i orginalljuset!
Nackdelar:
svårsåld

En svårsåld bil blir ju åt andra hållet billigare för en köpare..? wink 3MPS har gått ner bra i pris senaste åren, så är man i köptankar kring en sån är det ju bara bra. Sen vet jag inte hur mycket vikt man ska lägga vid hur lätt bilen är att sälja i ett senare skede - det är i varje fall inte därför jag köper bil.

47 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
tack så mycket för så snabbt svar! smile
Håller faktiskt helt med dig där, tror den är billigast att äga faktiskt, mycket bil för pengarna!
tror nästan att golfen står sig mest i pris också?
En r32 är ju en dröm å ha, så jävla härligt ljud i dom! Men ska man ha en R32, så ska det vara 5an enligt min mening, men då är det 140 tusen ungefär.

Helt rätt, angående att man inte borde lägga vikt vid hur lätt eller svår bilen är att sälja vid senare tillfälle, det är inte det jag tänker på när jag ska köpa bil.

Sök