3192
Sök

Saab 9-3 2.0T -00 Vad är detta för del (bild)?

12 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Hej, har lite problem med min 9-3:a, hjulet på bilden glappar till höger och vänster och tar i material på sidorna vilket resulterar i brännlukt och rök, dock vet jag inte vilken del axeln hör till (generator)?. Är väldigt tacksam för svar på vad som är trasigt och vad som behöver bytas.

(Detta är i nedre vänstra motorrummet)
http://i.imgur.com/qNtlkoc.jpg

http://i.imgur.com/cUVCxHd.jpg

72 Inlägg
26 februari 2014
Det är AC-kompressorn du har ringat in på bilden.

12 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Okej tack för svar!
Är det så att jag måste byta hela kompressorn eller är det löprullen / magnetkopplingen som bör bytas? det skavande ljudet som uppstår finns även när ac:n är avstängd.

72 Inlägg
26 februari 2014
Brukar vara magnetkopplingen som ger sig men vill du vara på den säkra sidan så byt hela kompressorn.

12 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Okej, har lite ont om pengar just nu så får se hur det blir smile
Tack för hjälpen!

72 Inlägg
26 februari 2014
Inga problem smile

Finns ju ett billigare alternativ om du kan leva utan AC och det är att sätta dit en kortare rem som inte går på kompressorn.

12 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Har några följdfrågor här, Skulle det vara värt att köpa en begagnad originalkompressor för ca 800-1000kr som har gått ~10k (ny kostar 3000) och i så fall, är det samma kompressor på olika motoralternativ? jag skulle tro att jag har B205L, skulle då en kompressor från en 9-3 diesel passa?

~Edit

Det verkar som att det kan vara lagren som är trasiga också, så om lagret är trasigt så kommer jag byta det, i annat fall kommer jag att sätta på en kortare rem tillsvidare. Hur svårt är detta att göra själv utan erfarenhet?
Som jag förstått det går man in via framhjulet, vilka verktyg behövs för jobbet? Som sista fråga, vilken längd på multiremmen passar utan ac inkopplad?

Tack på förhand!
Senast redigerat av Jepstar (27 februari 2014)

Sök