man bör ställa ventilspel på dessa motorer varje gång vipparmarna har varit bortplockade, vilken dom har när topplocket varit borta. klassisk skruv på vipparmsbryggan som på en gammal motor så inget svårt jobb.
kylvätskan kan ha sjunkit om det var en liten luftficka kvar någonstans som kommit ut efter en stunds körning, fyll till max och se om det fortsätter sjunka, om inte så är allt ok.
ångående oljan är du säker på att det är 10-12cm över max? det är ju sjukt mycket, med tanke på att volymen mellan min och max på stickan brukar vara runt en liter så måste det vara flera liter för mycket olja i den, oljans färg kan komma från att oljefilterhuset inte tömdes vid filterbytet, kanske pga runddragen avtappningsplugg, liten insexsskruv som sitter ovanför tryckgivaren, vissa tycker det är överkurs att tömma men jag brukar göra det endå, brukar bli en liten mängd gammal svart olja kvar där vid oljebyte annars.