3621
Sök

Audi 80 - otroligt irriterande kupéljud (ljudfil bifogad)

Inte Feltema
156 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Hej!

Min flickväns Audi 80 -86 har haft ett otroligt irriterande ljud en tid. Det dök plötsligt upp och det kommer från under instrumentbrädan på förarsidan. Ibland kan det låta nästan konstant, andra gånger mer sällan. Låter absolut oftast om man håller jämn hastighet. Det hörs i princip aldrig när man frikopplar (vid jämn hastighet), accelererar eller sänker farten. Sällan på tomgång, men det händer att det "raspar" till ibland.

Finns ett gäng reläer där, i övrigt är det inte mycket som kan låta. Skulle vara något som vibrerar kraftigt isåfall. Har varit loss med reläerna en efter en, har också monterat bort en del paneler, tagit loss hastighetsmätarwiren och "rört runt" där under rent generellt, utan skillnad. Sitter en säkringsbox med reläer under huven som definitivt skulle kunna låta in i kupén. Men kan det vara nåt relä som låter? Känns som att det är ett mekaniskt ljud och inte nån vibration. Men då är det märkligt att det inte låter när man accelererar t.ex. Svårt att lokalisera det eftersom det knappt går att framkalla när bilen står still..

Har spelat in ljudet: http://danielgardell.se/audi.mp3

Nån som har nån idé? Tack på förhand! smile
Senast redigerat av DiskBengt (27 februari 2014)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

514 Inlägg
27 februari 2014
Låter som en trött kupefläkt

Inte Feltema
156 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
volvochefen skrev:
Låter som en trött kupefläkt

Ptja! Men kan den låta även fast den inte är igång?

514 Inlägg
27 februari 2014
Låter de mindre när fläkten är avstängd?

Inte Feltema
156 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
volvochefen skrev:
Låter de mindre när fläkten är avstängd?

Nej, ingen skillnad varken om den är på eller av. Tror inte att det är fläkten.. Finns inga andra oljud som jag kan relatera till den heller.

VW-Jocke skrev:
Typ liknande? http://www.youtube.com/watch?v=UYzXp74nnCU

Ptja.. typ! Inte helt olika i alla fall. Min uppfattning av filmen är dock att det är hastighetsmätaren i det där fallet? Ljudet i Audin kommer som underifrån instrumentbrädan och inte från själva instrumenten.. Svårt att förklara bra. tongue
Senast redigerat av DiskBengt (28 februari 2014)

Sök