3396
Sök

Munktröja vid alpin åkning?

VW-driver
291 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Tja!

Ska dra till Åre om några veckor och jag undrar hur de som åker med munkjacka/sweatshirt har på sig under och om ytterplagget är speciellt avsedd för utomhusvistelse eller är dom fodrade invändigt?

Letar nämligen på Ebay och Tradera efter någon eller några i stl XXL typ för att den ska täcka upp bra. Men alltså, räcker det med en vanlig eller måste man köpa en speciellt anpassad?

1 948 Inlägg
1 mars 2014
Åka skidor i munktröjja är TOTALT VÄRDELÖST! Inget som helst vind eller vattenskydd, och vad jag vet så finns det inga special just för skidåkning/snö.

Edit: Var inte meningen att bara vara otrevlig och dissa din idee om klädsel utan snarare en uppmaning till att inte lämna skidjackan hemma i garderoben big_smile
Senast redigerat av baltis (1 mars 2014)

671 Inlägg
1 mars 2014
Varför se ut som en ungdomsbrottsling i backen !
En äkta Hoodie !
Näääe tänk om wink

En munkjacka i de skitmaterial som dom är gjorda av, ja i alla fall de som jag ser i städerna skulle aldrig komma på min kropp. Man är nog en riktig stadsmänniska om man tror att det är ett bra plagg för utomhusvistelse både sommar som vintertid. Varför inte slå till med JEANS så är allt fullbordat för en rejäl förkylning...
Eller tänkte du dra den över de "riktiga kläderna" vad smidig och rörlig du blir när skiten blir blött !

Utomhusvistelse under längre tidsperioder än vad det i staden tar mellan bil o affärn sommar som vinter i SKANDINAVIEN kräver riktiga andningskläder.
Kläder som är vind o vattentäta och "transporterar fukt".
Men men,,, man slutar aldrig förvånas över vilka kläder folk går omkring i......

Åkte skidor i yngre dagar med det gamla skiten och när Goretex gjorde sitt intåg vilket lyft det blev.
På fisketurer så är Goretexvadare grymma heta sommardagar....
Med riktig utrustning på kroppen förutöver andra leksaker av god kvalite så kan man koncentrera sig på att utvecklas istället för att göra vistelsen till en plåga.

I långa loppet så är det lättare att bli bäst/bättre om man gör rätt från grunden.....
Senast redigerat av endorfinslaven (1 mars 2014)

VW-driver
291 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
baltis skrev:
Åka skidor i munktröjja är TOTALT VÄRDELÖST! Inget som helst vind eller vattenskydd, och vad jag vet så finns det inga special just för skidåkning/snö.

Edit: Var inte meningen att bara vara otrevlig och dissa din idee om klädsel utan snarare en uppmaning till att inte lämna skidjackan hemma i garderoben big_smile

Det lär jag inte göra ändå. Munkjackor lämpar väl sig för en dag i parken om den ligger i lä och i lågzon, dvs varmare väder. Inget att dra upp på högzon med en blåsig morgon då alltså? smile

Jeans, haha! Förkylning blir det aldrig då jag botar den varje kväll i bastun. big_smile

1 948 Inlägg
1 mars 2014
Krucial skrev:
baltis skrev:

Det lär jag inte göra ändå. Munkjackor lämpar väl sig för en dag i parken om den ligger i lä och i lågzon, dvs varmare väder. Inget att dra upp på högzon med en blåsig morgon då alltså? smile

Jeans, haha! Förkylning blir det aldrig då jag botar den varje kväll i bastun. big_smile

Vid varmt väder rekommenderar jag tshirt och vanlig "skaljacka" istället.

Vet precis hur du tänkte, tänkte samma sak jag en gång, så provade att åka i en vanlig sweatshirt, första vurpan och man var dyngsur - hade funkat om det vore -15 ute då inte snön smälter...
Lite moment 22 över det hela big_smile

Sök