3704
Sök

Är helt kluven.... vad som gäller med min golf vr6

9 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#1
Tja

Jag äger alltså en golf vr6 (94) som retar mig något fruktansvärt... bilen inskaffades för drygt två år sedan och har knappt körts. Körde första sommaren men efter det så har bilen stått titt som tätt.

Hur som helst så startar den lätt, låter okej på tomgång förutom att den gnisslar då jag upptäckte att det var den där remmen som sitter på vänstersida av bilen som verkar vara gammal osv, inget farligt så vitt jag vet men kopplingen är något som verkligen stör mig något fruktansvärt ! efter att bilen stått i garage hela höst/vintern så skulle jag dra ner och besiktiga bilen här om dagen, och då så märkte jag att bilen drev trots kopplingen längst ner i botten, så jag stängde av bilen och lade i backen och sen starta.. de funka alltså utan några problem. Men till slut kom jag fram till att det inte var någon vettig ide och besiktiga den i det skicket då det förmodlkgen skulle bli problem om det ska testa bilen på vissa saker osv.

två dagar senare låter jag bilen stå på tomgång ett tag och helt plötsligt så kör jag iväg med bilen en liten sträcka för att se hur den beter sig, 3 min senare så går det helt plötsligt att växla och kopplingen tar inte längre längst ner utan jag fick alltså trycka upp kopplingspedalen mot mig själv och då var det som att den flög upp 4-5 cm liksom, och nu tar kopplingen som förut igen om 10 är längst upp som på nya bilar och 1 är längst i botten så tar den ungefär som en 4.

DÅ är alltså min fråga ? jag testade lägga i 4an i jäkligt låg fart och jag tycker inte att bilen slirar någonting alls...

vad kan felet vara ? är kopplingen verkligen slut ? min syrras pojkvän ändrade sig från att han bad mej skrota bilen till att det kan vara slavcylindern som spökar, och det kunde han eventuellt fixa åt mig sa han.

bilen har för övrigt gått 26 k mil och är en pigg bil för övrigt, har inte märkt några direkta problem först nu.

Det gnisslar även när man trycker ner kopplingen kan jag tilllägga.

Blev lite flummit kanske men hoppas ni kan läsa litegranna iaf ; - )
Senast redigerat av joppe45 (27 februari 2014)

164 Inlägg
1 mars 2014
#3
joppe45 skrev:
kopplingen är något som verkligen stör mig något fruktansvärt ! efter att bilen stått i garage hela höst/vintern så skulle jag dra ner och besiktiga bilen här om dagen, och då så märkte jag att bilen drev trots kopplingen längst ner i botten

Låter som knasig hydraulik eller vajer beroende på vad du har på din, men eftersom bilen har stått länge kan lamellens splines också ha rostat fast i ingående axeln på lådan om det är dåligt med fett på splinesen. Då kan den driva lite trots att tryckplattan och manövreringen funkar som den skall.


6 300 Inlägg
1 mars 2014
#4
Hej!
Det låter som huvudcylinder eller slavcylindern  är slut och behöver bytas (om du har hydraulisk koppling...vilket det låter som i din beskrivning).
1.Lufta först kopplingen och bromsarna , för har du som på min Audi 100 från -89 så har du gemensam bromsvätskebehållare för koppling och bromsar.
2. Köp sedan en ny slavcylinder och eventuellt en huvudcylinder.

Samma symptom som du beskriver led min Audi 100 av för ett antal år sedan. På min bil var bromsvätskan i slavcylindern aldrig bytt trots att jag varje år bytt /luftat bromsarna. Jag tänkte inte på att när man luftar bromsarna eller byter bromsvätska (som man ska vartannat år) så måste man på Audi 100 även lufta= öppna luftnipplen på slavcylindern så man blir av med all gammal bromsvätska och skit som samlats där inne. Fjädern inne i slavcylindern hade gått av på min och det var fullt med gucka i cylindern!
Köpte en ny slavcylinder på tyska ebay! (ebay.de)



Sök