27 februari 2014
Trådstartare
Tja
Jag äger alltså en golf vr6 (94) som retar mig något fruktansvärt... bilen inskaffades för drygt två år sedan och har knappt körts. Körde första sommaren men efter det så har bilen stått titt som tätt.
Hur som helst så startar den lätt, låter okej på tomgång förutom att den gnisslar då jag upptäckte att det var den där remmen som sitter på vänstersida av bilen som verkar vara gammal osv, inget farligt så vitt jag vet men kopplingen är något som verkligen stör mig något fruktansvärt ! efter att bilen stått i garage hela höst/vintern så skulle jag dra ner och besiktiga bilen här om dagen, och då så märkte jag att bilen drev trots kopplingen längst ner i botten, så jag stängde av bilen och lade i backen och sen starta.. de funka alltså utan några problem. Men till slut kom jag fram till att det inte var någon vettig ide och besiktiga den i det skicket då det förmodlkgen skulle bli problem om det ska testa bilen på vissa saker osv.
två dagar senare låter jag bilen stå på tomgång ett tag och helt plötsligt så kör jag iväg med bilen en liten sträcka för att se hur den beter sig, 3 min senare så går det helt plötsligt att växla och kopplingen tar inte längre längst ner utan jag fick alltså trycka upp kopplingspedalen mot mig själv och då var det som att den flög upp 4-5 cm liksom, och nu tar kopplingen som förut igen om 10 är längst upp som på nya bilar och 1 är längst i botten så tar den ungefär som en 4.
DÅ är alltså min fråga ? jag testade lägga i 4an i jäkligt låg fart och jag tycker inte att bilen slirar någonting alls...
vad kan felet vara ? är kopplingen verkligen slut ? min syrras pojkvän ändrade sig från att han bad mej skrota bilen till att det kan vara slavcylindern som spökar, och det kunde han eventuellt fixa åt mig sa han.
bilen har för övrigt gått 26 k mil och är en pigg bil för övrigt, har inte märkt några direkta problem först nu.
Det gnisslar även när man trycker ner kopplingen kan jag tilllägga.
Blev lite flummit kanske men hoppas ni kan läsa litegranna iaf ; - )
Senast redigerat av joppe45 (27 februari 2014)