Det Du! Dagens poäng!
T o m jag är beredd tro att baksidan av bromskloss inte har något med glidpinnar, bromscylinder o kolv att göra
Vi tar det från början! För att minimera bränsleförbrukningen kan det var bra att bilen rullar lätt utan att klossarna ligger an på något av hjulen...
Lossa oken och kolla att de inte kärvar genom att snurra kolvarna litet eller pressa in dem med stor polygrip eller speciellt verktyg. det ska gå lätt.
Jag brukar alltid lyfta lite på kolvens damask runt om så att den lossnar innan jag vrider kolven, annars är det lätt hänt att damasken går sönder. Passar även på att smörja med lämplig olja. OBS ej motorolja!
Glidpinnarna ska gå lätt att snurra och dra ut och in. Om inte dra ur pinnarna och gör rent. Smörj damask och pinne med samma olja som ovan.
Ja, så. Sen när detta är klart, fortsätt med att examinerna skrikplattorna, så som jag skrev ovan.
Har alltså micklat ordentligt med bromsarna och kollat pinnar och kolvar först. Men orsaken till hög bränsleförbrukning i mitt fall var just skrikplattorna.
Blev det begripligt denna gång?