2389
Sök

Fortsättning bränsleförbrukning passat 1,8T

Avstängd
10 388 Inlägg
5 januari 2014
#21
NickeR32 skrev:
Låter möjligtvis lite mycket, har en 1.8T -98 Variant manuell (18.000 mil) och körde 65 mil till Stockholm med fyra vuxna och ett barn, fullsmockat bagage plus takbox. Snittade 0,92 om jag inte minns helt fel, och höll runt 110-120 hela vägen...

Edit: på dubbade vinterdäck...

Bara att säga grattis, tror inte jag vet någon som, under de förutsättningarna, legat på den bränsleförbrukningen (säger dock inte att du inte gjort det)
Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

870 Inlägg
5 januari 2014
#22
it_mutt skrev:
NickeR32 skrev:
Låter möjligtvis lite mycket, har en 1.8T -98 Variant manuell (18.000 mil) och körde 65 mil till Stockholm med fyra vuxna och ett barn, fullsmockat bagage plus takbox. Snittade 0,92 om jag inte minns helt fel, och höll runt 110-120 hela vägen...

Edit: på dubbade vinterdäck...

Bara att säga grattis, tror inte jag vet någon som, under de förutsättningarna, legat på den bränsleförbrukningen (säger dock inte att du inte gjort det)

Blev osäker så gick ut och kollade i bilen, var 0,94.
Blandad körning är ju 0,82 så är ju inte orimligt!


Avstängd
10 388 Inlägg
5 januari 2014
#23
NickeR32 skrev:
it_mutt skrev:
NickeR32 skrev:
Låter möjligtvis lite mycket, har en 1.8T -98 Variant manuell (18.000 mil) och körde 65 mil till Stockholm med fyra vuxna och ett barn, fullsmockat bagage plus takbox. Snittade 0,92 om jag inte minns helt fel, och höll runt 110-120 hela vägen...

Edit: på dubbade vinterdäck...

Bara att säga grattis, tror inte jag vet någon som, under de förutsättningarna, legat på den bränsleförbrukningen (säger dock inte att du inte gjort det)

Blev osäker så gick ut och kollade i bilen, var 0,94.
Blandad körning är ju 0,82 så är ju inte orimligt!

Ja det är bra siffror under de förutsättningarna, helt klart smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

870 Inlägg
6 januari 2014
#24
it_mutt skrev:
NickeR32 skrev:
it_mutt skrev:

Bara att säga grattis, tror inte jag vet någon som, under de förutsättningarna, legat på den bränsleförbrukningen (säger dock inte att du inte gjort det)

Blev osäker så gick ut och kollade i bilen, var 0,94.
Blandad körning är ju 0,82 så är ju inte orimligt!

Ja det är bra siffror under de förutsättningarna, helt klart smile

Nyservad och bra med luft i däcken wink


26 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#25
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2128513 någon som vet om den bruna är kallstartsgivaren? bakkant toppen mot torpeden oh det sitter en kontakt på den? går det att bara skruva bort den lr finns det nåt innanför denna som kan komma ut då?

103 Inlägg
1 mars 2014
#27
it_mutt skrev:
NickeR32 skrev:
it_mutt skrev:

Bara att säga grattis, tror inte jag vet någon som, under de förutsättningarna, legat på den bränsleförbrukningen (säger dock inte att du inte gjort det)

Blev osäker så gick ut och kollade i bilen, var 0,94.
Blandad körning är ju 0,82 så är ju inte orimligt!

Ja det är bra siffror under de förutsättningarna, helt klart smile

Kör själv vw passat 1,8t 99, upp till ängelholm, dessvärre 10mil på motor väg drog den 0,82l/milen med farthållaren på 120km/h hela vägen, så dom går att hålla nere förbrukningen på.

Doc kör jag steg 3, alltså 224hk och 1,35bar, vet inte om det bidrar till möjligen lägre förbrukning men de va va min kärra drog smile


103 Inlägg
1 mars 2014
#28
Plutt17 skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=125605&image=2128513 någon som vet om den bruna är kallstartsgivaren? bakkant toppen mot torpeden oh det sitter en kontakt på den? går det att bara skruva bort den lr finns det nåt innanför denna som kan komma ut då?

Koppla upp datan på nån verkstad, tar typ 300kr svart för de.

Byta tempgivaren i höstas, sitter bakom toppen mot torpedväggen då den vissa ca 40grader fel, dessvärre om mätaren vissa 90grader inne i bilen så vissa datan 50grader, givaren kostar ca 270kr smile

Så om bilen va/ute temp 10+ så bara össte hon in soppa då datan trodde det va 30-, blev en dyr månad innan jag hitta felet då man tanka rätt ofta och den drog ca 1,2lit milen.....

Ha doc i minne att vw har två givare för detta, den bakom toppen vissar temp för styrsystemet!
Den andra sitter på kylaren och visar endast temp inne på instrumentpanelen.

Lycka till smile


Avstängd
10 388 Inlägg
3 mars 2014
#29
audia4v6 skrev:
Plutt17 skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=125605&image=2128513 någon som vet om den bruna är kallstartsgivaren? bakkant toppen mot torpeden oh det sitter en kontakt på den? går det att bara skruva bort den lr finns det nåt innanför denna som kan komma ut då?

Koppla upp datan på nån verkstad, tar typ 300kr svart för de.

Byta tempgivaren i höstas, sitter bakom toppen mot torpedväggen då den vissa ca 40grader fel, dessvärre om mätaren vissa 90grader inne i bilen så vissa datan 50grader, givaren kostar ca 270kr smile

Så om bilen va/ute temp 10+ så bara össte hon in soppa då datan trodde det va 30-, blev en dyr månad innan jag hitta felet då man tanka rätt ofta och den drog ca 1,2lit milen.....

Ha doc i minne att vw har två givare för detta, den bakom toppen vissar temp för styrsystemet!
Den andra sitter på kylaren och visar endast temp inne på instrumentpanelen.


Lycka till smile

Det varierar. Det finns både två- och fyrpoliga. Sitter det en fyrpolig bakom toppen, så går den till både "bilen" och kombiinstrumentet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

klabbarpan
3 041 Inlägg
3 mars 2014
#30
Min passat 1.8T variant (apu 150hk 00) ligger på ca 0.92 i snitt. Får anse detta stämma ganska bra, då är det 50/50 med landsväg samt stadskörning


2 250 Inlägg
3 mars 2014
#31
Ja, ja- säger flesta, mina bromsar ligger inte på!

Men, minsta lilla, så sticker bränsleförbrukningen iväg.
Och vad kan då orsaka det lilla?

Kärvande glidbultar och kolvar är kanske det man kollar först. Men på min bil har jag plockat bort skrikplåtarna och smörjer på lite kopparpasta på baksidan av bromsklossarna i stället.
Möjligen går det att sätta i nya plåtar varje gång du byter klossar. En gegagnad plåt blir bucklig och trycker kolven mot skivan, fast kolven gått tillbaks till viloläget.

På min gamla TDI gjorde det ca 1.5 dl / mil! Nu går den på 0.63 i snitt, vintertid med dubbdäck. Kör helelr inte speciellt snällt.
Senast redigerat av Meaganeowner (3 mars 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
3 mars 2014
#32
Meaganeowner skrev:
Ja, ja- säger flesta, mina bromsar ligger inte på!

Men, minsta lilla, så sticker bränsleförbrukningen iväg.
Och vad kan då orsaka det lilla?

Kärvande glidbultar och kolvar är kanske det man kollar först. Men på min bil har jag plockat bort skrikplåtarna och smörjer på lite kopparpasta på baksidan av bromsklossarna i stället.
Möjligen går det att sätta i nya plåtar varje gång du byter klossar. En gegagnad plåt blir bucklig och trycker kolven mot skivan, fast kolven gått tillbaks till viloläget.

På min gamla TDI gjorde det ca 1.5 dl / mil! Nu går den på 0.63 i snitt, vintertid med dubbdäck. Kör helelr inte speciellt snällt.

Fast, det gör ju inget vare sig för kärvande glidpinnar eller kärvande ok iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
3 mars 2014
#33
Det Du! Dagens poäng!

T o m  jag är beredd tro att baksidan av bromskloss inte har något med glidpinnar, bromscylinder o kolv att göra smile


Vi tar det från början! För att minimera bränsleförbrukningen kan det var bra att bilen rullar lätt utan att klossarna ligger an på något av hjulen...

Lossa oken och kolla att de inte kärvar genom att snurra kolvarna litet eller pressa in dem med stor polygrip eller speciellt verktyg. det ska gå lätt.
Jag brukar alltid lyfta lite på kolvens damask runt om så att den lossnar innan jag vrider kolven, annars är det lätt hänt att damasken går sönder. Passar även på att smörja med lämplig olja. OBS ej motorolja! 

Glidpinnarna ska gå lätt att snurra och dra ut och in. Om inte dra ur pinnarna och gör rent. Smörj damask och pinne med samma olja som ovan.

Ja, så. Sen när detta är klart, fortsätt med att examinerna skrikplattorna, så som jag skrev ovan.



Har alltså micklat ordentligt med bromsarna och kollat pinnar och kolvar först. Men orsaken till hög bränsleförbrukning i mitt fall var just skrikplattorna.


Blev det begripligt denna gång? smile   smile
Senast redigerat av Meaganeowner (3 mars 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
3 mars 2014
#34
Meaganeowner skrev:
Det Du! Dagens poäng!

T o m  jag är beredd tro att baksidan av bromskloss inte har något med glidpinnar, bromscylinder o kolv att göra smile


Vi tar det från början! För att minimera bränsleförbrukningen kan det var bra att bilen rullar lätt utan att klossarna ligger an på något av hjulen...

Lossa oken och kolla att de inte kärvar genom att snurra kolvarna litet eller pressa in dem med stor polygrip eller speciellt verktyg. det ska gå lätt.
Jag brukar alltid lyfta lite på kolvens damask runt om så att den lossnar innan jag vrider kolven, annars är det lätt hänt att damasken går sönder. Passar även på att smörja med lämplig olja. OBS ej motorolja! 

Glidpinnarna ska gå lätt att snurra och dra ut och in. Om inte dra ur pinnarna och gör rent. Smörj damask och pinne med samma olja som ovan.

Ja, så. Sen när detta är klart, fortsätt med att examinerna skrikplattorna, så som jag skrev ovan.



Har alltså micklat ordentligt med bromsarna och kollat pinnar och kolvar först. Men orsaken till hög bränsleförbrukning i mitt fall var just skrikplattorna.


Blev det begripligt denna gång? smile   smile

I förhållande till första gången, blev det absolut det.

Har dock aldrig personligen varit med om att just skrikdämparna ställt till det, men, det är ju en helt annan femma

- - Edit - -

Påpekandet var alltså inte för egen del, utan snarare om någon kommer in och läser och tycker att "aha".

Gällande verktyg för att pressa/snurra in kolvarna på oken, så har biltema ett som fungerar ypperligt (om nu någon skulle jaga ett)
Senast redigerat av it_mutt (3 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
4 mars 2014
#35
Verktyget har dessutom en vändbar passdel som gör att det passar flera olika "bilmärkens" bromskolvar.


Sök