4368
Sök

Orkeslös

14 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#1
hej har en volvo 740 87 med b230f och katalysator på.
När jag var ute och körde med öppetluftfilter på så blev grenröret glödande och bilen var orkeslös, så jag tog bort filtret och satte dit orginal och tog bort katalysatorn, då vart den lite piggare men måste fortfarande växla ner vid mindre stigningar men går bra nerför. så undrar om nån har nån ide?big_smile


604 Inlägg
2 mars 2014
#2
Tändning står väldigt sent om grenröret glöder.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

14 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#3
det vart efter att jag satte på sportluftfiltret, bytt tillbaka till orginal och det slutade glöda men orkeslös i backar än!


604 Inlägg
2 mars 2014
#4
Sportfiltret sänker effekten och har inget med saken att göra. Tror fortfarande att du skakolla tändningen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

6 655 Inlägg
3 mars 2014
#5
volvoraggare97 skrev:
det vart efter att jag satte på sportluftfiltret, bytt tillbaka till orginal och det slutade glöda men orkeslös i backar än!

För att sportfiltret har haft sönder din luftmassmätare.

De/Dem

14 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#6
Vi tror att det kan va lamellerna som är slut. Då motorn går bra när den står på tomgång och när den går nerför. Och motorn får jobba hårt för att klara små backar när han inte får ut all utväxling.


460 Inlägg
3 mars 2014
#7
volvoraggare97 skrev:
Vi tror att det kan va lamellerna som är slut. Då motorn går bra när den står på tomgång och när den går nerför. Och motorn får jobba hårt för att klara små backar när han inte får ut all utväxling.

Så är det ju garanterat inte?! snarare att motorn inte får jobba det minsta för kopplingen slirar...

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

164 Inlägg
3 mars 2014
#8
volvoraggare97 skrev:
Vi tror att det kan va lamellerna som är slut. Då motorn går bra när den står på tomgång och när den går nerför. Och motorn får jobba hårt för att klara små backar när han inte får ut all utväxling.

Eftersom du efter noggrann felsökning enligt konstens regler tror att kopplingen sket ner sig efter montering av sportluftfiltret drar vi för enkelhetens skull slutsatsen att filtret gav +300hk på bakhjulen och kopplingen inte pallade trycket! Anledningen till att det fortfarande slirar på kopplingen efter återställande av originalfilter är för att demonteringen av katalysatorn också gav +300hk på bakhjulen.

Byt till en koppling som pallar minst ~715 hk och montera tillbaka sportfiltret. Problem Solved! Se upp med resten av drivlinan bara, annars kan du "få ut all utväxling" genom diffkåpan! big_smile big_smile


9 121 Inlägg
3 mars 2014
#9
keykey skrev:
volvoraggare97 skrev:
Vi tror att det kan va lamellerna som är slut. Då motorn går bra när den står på tomgång och när den går nerför. Och motorn får jobba hårt för att klara små backar när han inte får ut all utväxling.

Eftersom du efter noggrann felsökning enligt konstens regler tror att kopplingen sket ner sig efter montering av sportluftfiltret drar vi för enkelhetens skull slutsatsen att filtret gav +300hk på bakhjulen och kopplingen inte pallade trycket! Anledningen till att det fortfarande slirar på kopplingen efter återställande av originalfilter är för att demonteringen av katalysatorn också gav +300hk på bakhjulen.

Byt till en koppling som pallar minst ~715 hk och montera tillbaka sportfiltret. Problem Solved! Se upp med resten av drivlinan bara, annars kan du "få ut all utväxling" genom diffkåpan! big_smile big_smile

Hehehehe, älskar sånthär! Så pass dumt påstående förtjänar ett lika dumt svar! tongue Nu kan ja sova gott inatt!


460 Inlägg
4 mars 2014
#10
Haha ett skratt förlänger livet säger dom smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 mars 2014
#11
En seriös gissning är att kamremmen kuggat över och av en ren jävla slump sammanföll detta med ditt filterexperiment. Om filtret dödat LMM så borde lampan lysa. Förresten är det väl mekanisk LMM med klaff på en så gammal eller minns jag fel?
Men jo som påtalat, lamellen var bara dumt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 860 Inlägg
5 mars 2014
#12
keykey skrev:
volvoraggare97 skrev:
Vi tror att det kan va lamellerna som är slut. Då motorn går bra när den står på tomgång och när den går nerför. Och motorn får jobba hårt för att klara små backar när han inte får ut all utväxling.

Eftersom du efter noggrann felsökning enligt konstens regler tror att kopplingen sket ner sig efter montering av sportluftfiltret drar vi för enkelhetens skull slutsatsen att filtret gav +300hk på bakhjulen och kopplingen inte pallade trycket! Anledningen till att det fortfarande slirar på kopplingen efter återställande av originalfilter är för att demonteringen av katalysatorn också gav +300hk på bakhjulen.

Byt till en koppling som pallar minst ~715 hk och montera tillbaka sportfiltret. Problem Solved! Se upp med resten av drivlinan bara, annars kan du "få ut all utväxling" genom diffkåpan! big_smile big_smile

Satta kaffet i halsen... lol

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

86 Inlägg
5 mars 2014
#13
keykey skrev:
volvoraggare97 skrev:
Vi tror att det kan va lamellerna som är slut. Då motorn går bra när den står på tomgång och när den går nerför. Och motorn får jobba hårt för att klara små backar när han inte får ut all utväxling.

Eftersom du efter noggrann felsökning enligt konstens regler tror att kopplingen sket ner sig efter montering av sportluftfiltret drar vi för enkelhetens skull slutsatsen att filtret gav +300hk på bakhjulen och kopplingen inte pallade trycket! Anledningen till att det fortfarande slirar på kopplingen efter återställande av originalfilter är för att demonteringen av katalysatorn också gav +300hk på bakhjulen.

Byt till en koppling som pallar minst ~715 hk och montera tillbaka sportfiltret. Problem Solved! Se upp med resten av drivlinan bara, annars kan du "få ut all utväxling" genom diffkåpan! big_smile big_smile

Beror helt å hållet på vilken färg sportluftfiltrer var i, enligt tabeller jag läst någonstans i ett japanskt forum där det diskuterades hej vilt om navkapslar så lyder följande:

Grönt : +55-75hk
Blått : +250-325hk ( stort steg här beror på ifall filtret ligger mot plåten eller om det sitter med kattstrypare )
Rött : -25hk

Hk på reservhjulsbaljan, dvs.

Röda bilar är skit :(

14 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#14
tack @rd_87  för ditt seriösa svar ska kolla upp det i helgen.



Sök