3829
Sök

Slang från dumpventil Saab 9-3

17Keys
4 mars 2014
Trådstartare
#1
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

163 Inlägg
5 mars 2014
#2
17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.


4 670 Inlägg
5 mars 2014
#3
keykey skrev:
17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

På vilket sätt försämrar det motorns prestanda? smile


342 Inlägg
5 mars 2014
#4
Japs-Micke skrev:
keykey skrev:
17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

På vilket sätt försämrar det motorns prestanda? smile

Det bromsar upp turbinen, och när du ställer dig på gasen igen efter en snabb växling krävs det mer energi för att dra igång turbinaxeln igen.

4 670 Inlägg
5 mars 2014
#5
olof102 skrev:
Japs-Micke skrev:
keykey skrev:
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

På vilket sätt försämrar det motorns prestanda? smile

Det bromsar upp turbinen, och när du ställer dig på gasen igen efter en snabb växling krävs det mer energi för att dra igång turbinaxeln igen.

Att den bromsar upp stämmer. Dock vid tillräckligt snabb växling finns det fortfarande laddtryck kvar vilket leder till snabbares spool/respons. Dock inte många som kan/eller får nytta av sådant. Ville bara påpeka wink
Senast redigerat av Japs-Micke (5 mars 2014)


17Keys
5 mars 2014
Trådstartare
#6
keykey skrev:
17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

Det enda magnetventilsliknande jag hittade i närheten av torpeden satt på motorstaget men nippeln på den var upptagen av annan slang.
Hittade istället en ledig nippel vid spjällhuset där lite av min avdragna slang satt kvar.
Satte på slangen från dumpen och nu låter och går bilen som den ska.
Men det här är alltså inte rätt? tongue

163 Inlägg
5 mars 2014
#7
17Keys skrev:
keykey skrev:
17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

Det enda magnetventilsliknande jag hittade i närheten av torpeden satt på motorstaget men nippeln på den var upptagen av annan slang.
Hittade istället en ledig nippel vid spjällhuset där lite av min avdragna slang satt kvar.
Satte på slangen från dumpen och nu låter och går bilen som den ska.
Men det här är alltså inte rätt? tongue

Efter en snabb googling är det bara Trionic 7 som har magnetventil till bypassen och årsmodell 99 har nog Trionic 5!


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
6 mars 2014
#8
Med andra ord, det är rätt kopplat


17Keys
6 mars 2014
Trådstartare
#9
Kalas, tack för hjälp!


Sök