Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang. Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang. Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med. Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang. Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med. Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang. Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med. Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.
På vilket sätt försämrar det motorns prestanda?
Det bromsar upp turbinen, och när du ställer dig på gasen igen efter en snabb växling krävs det mer energi för att dra igång turbinaxeln igen.
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med. Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.
På vilket sätt försämrar det motorns prestanda?
Det bromsar upp turbinen, och när du ställer dig på gasen igen efter en snabb växling krävs det mer energi för att dra igång turbinaxeln igen.
Att den bromsar upp stämmer. Dock vid tillräckligt snabb växling finns det fortfarande laddtryck kvar vilket leder till snabbares spool/respons. Dock inte många som kan/eller får nytta av sådant. Ville bara påpeka
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang. Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med. Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.
Det enda magnetventilsliknande jag hittade i närheten av torpeden satt på motorstaget men nippeln på den var upptagen av annan slang. Hittade istället en ledig nippel vid spjällhuset där lite av min avdragna slang satt kvar. Satte på slangen från dumpen och nu låter och går bilen som den ska. Men det här är alltså inte rätt?
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang. Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med. Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.
Det enda magnetventilsliknande jag hittade i närheten av torpeden satt på motorstaget men nippeln på den var upptagen av annan slang. Hittade istället en ledig nippel vid spjällhuset där lite av min avdragna slang satt kvar. Satte på slangen från dumpen och nu låter och går bilen som den ska. Men det här är alltså inte rätt?
Efter en snabb googling är det bara Trionic 7 som har magnetventil till bypassen och årsmodell 99 har nog Trionic 5!