3460
Sök

Ford Mondeo -01 Handbromsproblem!

95 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
Tjena allihopa! Är så att jag fick köpt mig en Mondeo -01 för så bra pris så jag kunde inte motstå. Men har ju dock lite problem. Det gäller handbromsen, verkar vara ett väldigt vanligt fel på dessa. Har letat o letat på olika forum o hittat mycket nyttigt men inte en grej. Har tatt isär alltihop o börjat smörja upp. Beläggena var helt slut så det var ju en anledning till att den inte funka. Men vajrarna verkar löpa lätt men oken kärvar i hävarmen men det ska nog gå o smörja upp.
Men nu till min egentliga fråga, Har ju självjustering fram i spaken men om man vill släppa på den så man får så lång vajer som möjligt så att säga. Hur bär man sig åt då? Verkar som den bara blir mer o mer spänd hur jag än gör på nåt vis  Tack på förhand!
Mvh En Fordnybörjare.

604 Inlägg
3 mars 2014
Justeringen vid spaken är för att justera längden på vajern ergo spakläget och har tekniskt sett inget med parkeringsbromsens effektivitet. Kärvar hävarmarna så är det där problemet ligger. Byt ok.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 mars 2014
Som sagt ovan bara att byta ok, brukar inte gå att smörja upp dom.

- Time Attack -

95 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Tack för svar. Men gick perfekt o smörja upp dom. Och justeringen verkar fungera den med. Men det är ju så när man smörjt upp att det kanske inte funkar så länge men man får använda den väl och smörja lite så och då så får man se hur det går smile

Sök