2424
Sök

Byte av motor Volvo S80 T5 99

583 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#1
Har åkt på vevlager ras på min S80 T5 2.0 liters
Fundera på byta hela motorn men hittar då endast 2.4 liters motor.
T5 motorn jag har idag ligger på 226 hk och 2.4 liters ligger tydligen på 200 hk.
Vad kan bli problem? Styrboxen för bensin spridare?.

Hitta endast en vevaxel för 2500:- sen äre ramlager vevlager plus en stake från Volvo 2024:- plus en del packningar hmm
Om en 2.4 passar så finns det motor från 3700 och upp.

Motor B5244T3 2.0

Tacksam för tips!smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 mars 2014
#2
bengan87 skrev:
Har åkt på vevlager ras på min S80 T5 2.0 liters
Fundera på byta hela motorn men hittar då endast 2.4 liters motor.
T5 motorn jag har idag ligger på 226 hk och 2.4 liters ligger tydligen på 200 hk.
Vad kan bli problem? Styrboxen för bensin spridare?.

Hitta endast en vevaxel för 2500:- sen äre ramlager vevlager plus en stake från Volvo 2024:- plus en del packningar hmm
Om en 2.4 passar så finns det motor från 3700 och upp.

Motor B5244T3 2.0

Tacksam för tips!smile

en b5244t3 kan aldrig bli en 2.o..

utan det blir en Bensin 5cyl 2.4liter 4ventiler per cyl..
Senast redigerat av Growe (14 mars 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 mars 2014
#3
Mjukvaran skiljer ju så du behöver chipp/flasha i rätt mjukvara.
Turboaggregaten kan jag tänka mig är olika?
Spridarnas storlek kan säkert skilja?

Att bara byta och köra kommer inte fungera.

Autotech

583 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#4
Fått fel uppgifter motor är en B5204T3.


583 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#5
Busgrabb skrev:
Mjukvaran skiljer ju så du behöver chipp/flasha i rätt mjukvara.
Turboaggregaten kan jag tänka mig är olika?
Spridarnas storlek kan säkert skilja?

Att bara byta och köra kommer inte fungera.

Hej!
hörde samma sak från Volvo. att kablar å saker inte passar hmm


583 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#6
någon som vet om det sitter något originalnummer på vevaxeln?.
kollade på min men hitta ingen. lättare och söka efter delar med det. tänkte om en från 2,4 liters passar?.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 mars 2014
#7
bengan87 skrev:
Busgrabb skrev:
Mjukvaran skiljer ju så du behöver chipp/flasha i rätt mjukvara.
Turboaggregaten kan jag tänka mig är olika?
Spridarnas storlek kan säkert skilja?

Att bara byta och köra kommer inte fungera.

Hej!
hörde samma sak från Volvo. att kablar å saker inte passar hmm

Det skrev jag iofs inte men så kanske det med är.

Autotech

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 mars 2014
#8
Passa dig för databoxen. Jag har råkat ut för att byta en sådan till en helt fabriksny, inköpt på volvo, dyr som fan, då motorn inte accepterar en begagnad utan vill ha en ny att "gifta in sig" med.

Detta var 2006. Saker kan ha ändrats men kolla upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

583 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#9
Låter som det är bäst och renovera motorn jag har. Dra om kablar å skit är jag inge sugen på. :p
Dock tråkigt att det fanns så få T5 motorer och få tag på. sad
Någon som vet vad kolv ringar ligger på ett ungefär? Tänkte om man skulle passa på och byta då kompen har varit lite halv klen på vissa cylindrar. Ventil å tätningar är redan byta sen någon mån sen så kan ju inte hänga på dom. hmm


Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 mars 2014
#10
Hybridsmurfen skrev:
Passa dig för databoxen. Jag har råkat ut för att byta en sådan till en helt fabriksny, inköpt på volvo, dyr som fan, då motorn inte accepterar en begagnad utan vill ha en ny att "gifta in sig" med.

Detta var 2006. Saker kan ha ändrats men kolla upp.

Finns företag som fixar in begagnade boxar.

Autotech


Sök