Så här är mitt problem, jag kopplade bort extraljusen och dess relän för att de knäckte säkringarna på helljuset = inget helljus.
Nu fungerar helljuset - MEN. Tomgången är åt helsike, till och med när motorn är varm. Choken fungerar inte heller.
Allting är kopplat (tror jag, såg alla kopplade kablar, såg inga okopplade.). Ändå fungerar det inte, man måste ha gasen igång lite för att motorn ska vara igång annars dör den.
Så problemet är helt enkelt, tomgången fungerar inte. Den fungerade innan jag kopplade bort extraljusen. Innan dess hade den varit inne på verkstad, men det ska väl inte spela någon roll!
Bilder kommer strax. Tack om ni kan hjälpa mig OBS Bilen är helt körbar och startar direkt och allting fungerar förutom tomgången!
Gick den rent ofint före lär det ju vara något med ventilen som sitter på insuget den du knäppt kort på. Är ledningarna okej till den? Choken är ju enbart vajerstyrd så den måste ju släppt, om inte den vill fungera. Har du kollat membranet? Kostar ju inte många kronor att byta.
Det ska komma spänning till den ventilen när man vrider på tändningen, dessutom ska det höras ett ganska tydligt kickljud. Ett enkelt sätt att kolla om ventilen aktiveras är att ha tändningen påslagen och plocka bort matningskabeln, fungerar ventilen så ska det klicka eftersom man kopplar bort spänningen. Kolla upp hur kablarna är dragna.
Tomgången försvinner helt när ventilen inte fungerar (har testat själv på en äldre 240), oavsett om man använder choke eller inte, och då låter det rimligt med krånglande ventil. Håller med mange_240.
Okej! En kabel satt lös, spände den och tomgången fungerade.
Men. Sen dog tomgången långsamt, tänkte att det var kabeln som behövde mer spänning, gick ut och spände den och nu startar inte bilen. Det sitter en kabel på tändspolen som måste sitta där för att bilen ska starta (testade utan och det gick inte.). Men den kabeln leder ingenstans, utan kabeln är igentejpad, så jag tror att det är en jordning. Men jag vet dock inte, vet endast att den måste sitta på tändspolen för att få igång bilen.
Och ja! Man hör ventilklicket så den fungerar! Med och utan kabel!
BILDER:
Denna kablen går alltså från tändspolen till ingenstans. Den krävs för att starta bilen, men den är kopplad och den startar icke. Vart den avklippta delen ska vara vettefasen, den bara hängde när bilen startade senast, vilket var idag 2 minuter innan den inte startade! Ja jag är bara 15 om mina fingrar ser "unga" ut, är mycket bilintresserad bara!
Det där är ju en "dubbelkabel", vart går den andra kabeln? Vad heter anslutningsstiftet på tändspolen där den röda kabelskon sitter, är det stift 1 eller 15?
Eftersom dubbelkabeln sitter ansluten på både stift 1 och 15 så kan det finnas risk att tändspolen kortsluts med tanke på att kabeln är ihoptejpad i andra änden, jag rekommenderar att du plockar bort hela kabeln. Min gissning är att den kabeln kanske har gått till en extern varvräknare.
Eftersom dubbelkabeln sitter ansluten på både stift 1 och 15 så kan det finnas risk att tändspolen kortsluts med tanke på att kabeln är ihoptejpad i andra änden, jag rekommenderar att du plockar bort hela kabeln. Min gissning är att den kabeln kanske har gått till en extern varvräknare.
Jo den gick te en varvtalsregulator (detta är en a-traktor, men det spelar väl ingen roll då den är original och motorn är i princip orörd Förra ägaren sa att en kabel till insuget kanske hade kunnat lossna så ska kolla det med Ska kolla allt
Jag ser att det saknas en tunn vakumslang mellan fördelaren och insuget, då kan inte tändningen förställas vid högre varvtal. Men det ingår väl i varvtalsregleringsbiten kan jag tänka mig.