4107
Sök

Volvo 740 B230A tomgångsproblem (1986)

54 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Så här är mitt problem, jag kopplade bort extraljusen och dess relän för att de knäckte säkringarna på helljuset = inget helljus.

Nu fungerar helljuset - MEN. Tomgången är åt helsike, till och med när motorn är varm. Choken fungerar inte heller.

Allting är kopplat (tror jag, såg alla kopplade kablar, såg inga okopplade.). Ändå fungerar det inte, man måste ha gasen igång lite för att motorn ska vara igång annars dör den.

Så problemet är helt enkelt, tomgången fungerar inte. Den fungerade innan jag kopplade bort extraljusen. Innan dess hade den varit inne på verkstad, men det ska väl inte spela någon roll!

Bilder kommer strax. Tack om ni kan hjälpa mig smile
OBS Bilen är helt körbar och startar direkt och allting fungerar förutom tomgången!

EDIT: Bilder!:
http://imageshack.com/a/img89/5673/rghq.jpg

http://imageshack.com/a/img19/6436/cjeh.jpg

http://imageshack.com/a/img69/89/wys0.jpg
Senast redigerat av HalmstadLinus (16 mars 2014)

Älskar Volvo!

1 562 Inlägg
16 mars 2014
#2
Gick den rent ofint före lär det ju vara något med ventilen som sitter på insuget  den du knäppt kort på. Är ledningarna okej till den? Choken är ju enbart vajerstyrd så den måste ju släppt, om inte den vill fungera. Har du kollat membranet? Kostar ju inte många kronor att byta.

21 761 Inlägg
16 mars 2014
#3
Det ska komma spänning till den ventilen när man vrider på tändningen, dessutom ska det höras ett ganska tydligt kickljud. Ett enkelt sätt att kolla om ventilen aktiveras är att ha tändningen påslagen och plocka bort matningskabeln, fungerar ventilen så ska det klicka eftersom man kopplar bort spänningen. Kolla upp hur kablarna är dragna.

Tomgången försvinner helt när ventilen inte fungerar (har testat själv på en äldre 240), oavsett om man använder choke eller inte, och då låter det rimligt med krånglande ventil. Håller med mange_240. smile

54 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#4
Jaha, ja jag ska kolla imorgon och återkomma med svar! Tack för svaren smile

Och ja förresten, den gick prima innan! smile
Senast redigerat av HalmstadLinus (16 mars 2014)

Älskar Volvo!

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#5
Okej! En kabel satt lös, spände den och tomgången fungerade.

Men. Sen dog tomgången långsamt, tänkte att det var kabeln som behövde mer spänning, gick ut och spände den och nu startar inte bilen. Det sitter en kabel på tändspolen som måste sitta där för att bilen ska starta (testade utan och det gick inte.). Men den kabeln leder ingenstans, utan kabeln är igentejpad, så jag tror att det är en jordning. Men jag vet dock inte, vet endast att den måste sitta på tändspolen för att få igång bilen.

Och ja! Man hör ventilklicket så den fungerar! Med och utan kabel!

BILDER:

Denna kablen går alltså från tändspolen till ingenstans. Den krävs för att starta bilen, men den är kopplad och den startar icke. Vart den avklippta delen ska vara vettefasen, den bara hängde när bilen startade senast, vilket var idag 2 minuter innan den inte startade! Ja jag är bara 15 om mina fingrar ser "unga" ut, är mycket bilintresserad bara!smile

http://imageshack.com/a/img823/1298/eqbt.jpg

http://imageshack.com/a/img69/527/cfmo.jpg
Senast redigerat av HalmstadLinus (17 mars 2014)

Älskar Volvo!

21 761 Inlägg
17 mars 2014
#6
Det där är ju en "dubbelkabel", vart går den andra kabeln?
Vad heter anslutningsstiftet på tändspolen där den röda kabelskon sitter, är det stift 1 eller 15?
Senast redigerat av Drönirettab (17 mars 2014)

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#7
Stift 15, men stift 1 är sammankopplad i den kabel som inte går nånstans, den tejpade,men det är stift 15!
Senast redigerat av HalmstadLinus (17 mars 2014)

Älskar Volvo!

21 761 Inlägg
17 mars 2014
#8
Nu känner jag mig tyvärr lite trög i huvudet och förstår inte riktigt. hmm

Menar du att stift 15 och stift 1 är sammankopplade via den där tejpade kabeln?

226 Inlägg
17 mars 2014
#9
kan inte låta bli ja måste bara fråga... varför är egr systemet pluggat?


54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#10
Låter helskumt ja! Men här kommer bilder!

http://imageshack.com/a/img46/2251/36co.jpg

http://imageshack.com/a/img69/5692/awa0.jpg

Så de är alltså sammankopplade.

Älskar Volvo!

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#11
madness82 skrev:
kan inte låta bli ja måste bara fråga... varför är egr systemet pluggat?

Inte en aning! Köpte den för 2 snart 3 månader sen.

Älskar Volvo!

21 761 Inlägg
17 mars 2014
#12
Eftersom dubbelkabeln sitter ansluten på både stift 1 och 15 så kan det finnas risk att tändspolen kortsluts med tanke på att kabeln är ihoptejpad i andra änden, jag rekommenderar att du plockar bort hela kabeln. Min gissning är att den kabeln kanske har gått till en extern varvräknare. smile

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Eftersom dubbelkabeln sitter ansluten på både stift 1 och 15 så kan det finnas risk att tändspolen kortsluts med tanke på att kabeln är ihoptejpad i andra änden, jag rekommenderar att du plockar bort hela kabeln. Min gissning är att den kabeln kanske har gått till en extern varvräknare. smile

Jo den gick te en varvtalsregulator (detta är en a-traktor, men det spelar väl ingen roll då den är original och motorn är i princip orörd smile Förra ägaren sa att en kabel till insuget kanske hade kunnat lossna så ska kolla det med smile Ska kolla allt smile

Älskar Volvo!

21 761 Inlägg
17 mars 2014
#14
Jag ser att det saknas en tunn vakumslang mellan fördelaren och insuget, då kan inte tändningen förställas vid högre varvtal. Men det ingår väl i varvtalsregleringsbiten kan jag tänka mig. smile

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#15
Japp! smile OBS stift 1 innehöll en rödvit kabel som jag inte såg, den går in i en tjockare kabel och iväg.

Älskar Volvo!


Sök