2603
Sök

Trasig oljesticka på v70 1999

126 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#1
Jag har en V70 Greyline -99 där oljestickan gått av i handtaget och måste bytas. Pratade med Volvo och de sa att jag hade "gamla" stickan och måste byta hela oljeröret, vilket för mig känns lite onödigt när det är bara handtaget som är trasigt.

Så jag kollade runt på laga.se och bildelsbasen och då finns det lite olika varianter med röda handtag, och här på forumet omnämns orange handtag.

Så min fråga till er är: Hur vet man om man har gamla eller nya stickan/oljeröret?
Är det så enkelt så att det är olika färg på handtagen? Eller vad skiljer dem åt?
Och när bytte Volvo standard på sina oljestickor?


1 938 Inlägg
14 maj 2013
#2
Jag tycker att du åker till närmsta skrot och tar med din oljesticka och jämför med dom bilarna du hittar. smile

126 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#3
gjorde faktiskt det igår , men de gick inge bra . fanns en enda v70 greyline bland alla 850 in.  klart stickan va sönder på den med.  jämförde med 850 modellen men de passade inte  då deras sticka e rund medans 99ans sticka är platt


458 Inlägg
14 maj 2013
#4
Om du har den platta stickan så har du nya röret oxå smile

Mvh John


1 313 Inlägg
14 maj 2013
#5

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

450 Inlägg
14 maj 2013
#6
detta kan ju inte va speciellt svårt att kolla runt vilka som säljer stickor och så.

126 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#7
Kollat bilia  som vill ha 270 kr för stickan. Dessutom passar inte nån av dessa stickor till min v70 .den nya stickan e för bred. O den gamla stickan tätar inte på röret . Såg på nätet att 99orna har en egen sticka o de e den ja försöker hitta


9 112 Inlägg
16 maj 2013
#8
Det är ju egentligen inte så svårt att byta röret då. En bult med ca 10-13mm skalle och sen drar man röret rakt upp.


OUTLAW1
16 maj 2013
#9
byt röret med stickan i..tar max 5 minuter och är inget svårt alls...
tappa inte ned någon skit i hålet bara..

498 Inlägg
17 mars 2014
#10
Putteliten skrev:
Det är ju egentligen inte så svårt att byta röret då. En bult med ca 10-13mm skalle och sen drar man röret rakt upp.
Tänkte byta röret samt stickan på min S70, så det är alltså bara bulten där uppe som håller hela röret nertryckt!? Sitter det någon o-ring eller så nertill?

/ Tack för svar.

9 112 Inlägg
17 mars 2014
#11
Markus1987 skrev:
Putteliten skrev:
Det är ju egentligen inte så svårt att byta röret då. En bult med ca 10-13mm skalle och sen drar man röret rakt upp.
Tänkte byta röret samt stickan på min S70, så det är alltså bara bulten där uppe som håller hela röret nertryckt!? Sitter det någon o-ring eller så nertill?

/ Tack för svar.
Yepp bara bulten. Det kan jag inte svara säkert på, men skulle tro att det kan vara en o ring där.


498 Inlägg
17 mars 2014
#12
Putteliten skrev:
Markus1987 skrev:
Putteliten skrev:
Det är ju egentligen inte så svårt att byta röret då. En bult med ca 10-13mm skalle och sen drar man röret rakt upp.
Tänkte byta röret samt stickan på min S70, så det är alltså bara bulten där uppe som håller hela röret nertryckt!? Sitter det någon o-ring eller så nertill?

/ Tack för svar.
Yepp bara bulten. Det kan jag inte svara säkert på, men skulle tro att det kan vara en o ring där.
Okej, tack för svar iallafall, får ta å lossa skiten nåndag å se om de finns o-ring, som vanligt när man beställer saker från OEM bilföretagen (Volvo/Bilia i detta fallet) så medföljde det ingen o-ring iallafall nertill, minsta lilla jävla skitsak måste säkert beställas separat! *suck*

4 821 Inlägg
17 mars 2014
#13
Markus1987 skrev:
Putteliten skrev:
Markus1987 skrev:

Tänkte byta röret samt stickan på min S70, så det är alltså bara bulten där uppe som håller hela röret nertryckt!? Sitter det någon o-ring eller så nertill?

/ Tack för svar.
Yepp bara bulten. Det kan jag inte svara säkert på, men skulle tro att det kan vara en o ring där.
Okej, tack för svar iallafall, får ta å lossa skiten nåndag å se om de finns o-ring, som vanligt när man beställer saker från OEM bilföretagen (Volvo/Bilia i detta fallet) så medföljde det ingen o-ring iallafall nertill, minsta lilla jävla skitsak måste säkert beställas separat! *suck*
ja det sitter en o-ring.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

126 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#14
den tidiga s60 och s80 sticka passar klockrent på 99ans motorer. ifall du inte vill byta hela röret förstås.



Sök