3630
Sök

Saab 9-3 2.0T (-97?) Felkod: Internt fel i motorstyrdon - vad göra?

1 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Saab 9-3 2.0 turbo som står på verkstan eftersom motorlampan började lysa och i samma veva så slutade turbon fungera. Verkstan har läst av felkoden och den säger; Fel internt i motorstyrdon (styrdon motor).

Mekanikern sa att man kan köpa en ny eller begagnad, men den måste i vilket fall som helst programmeras om till just denna bil. En kostsam historia.

- Vad har vi för summa att vänta oss? Vad kan en ny / begagnad kosta? Och vad blir slutsumman ungefär?

- Bör man köpa ny eller begagnat motorstyrdon?

- Något man bör tänka på vid köp av begagnad?

- Är programmeringen svår och tar tid?

- Vad händer om man fortsätter köra bilen? Måste den stå tills motorstyrdonet är utbytt?

- Finns det risk att turbon inte fungerar efter byte av motorstyrdonet, hur troligt är det? Mekanikern kunde inte garantera att det var så.

I övrigt så har bilen ibland svarat lite segt när man tryckt in pedalen, den har varit lite svajig liksom.
När vi dragit husvagn eller släp med skoter och stannat till efter vägen, så har det luktat bränd koppling ute.
Har detta med motorns styrdon att göra?!? Kanske ger det någon hint till er bilkunniga...

Generella tips och råd mottages tacksamt!

4 670 Inlägg
18 mars 2014
#2
Styrbox kan du köpa på skroten. Sen skickar du den till någon som tar bort startapärren i boxen med t5suite, byter box o ser glad ut.

Totalsumma 1000-1500kr det finns väldigt snälla människor här inne som pillar med t5suite o hoppas någon av dessa ser denna tråd. Haft hjälp själv av en som brukar svara i saabtrådar aå hoppas han ser denna och kommenterar smile
Senast redigerat av Japs-Micke (18 mars 2014)


4 670 Inlägg
18 mars 2014
#3
Sen hur vet ni att turbon ej fungerar? Har ni kontrollerat laddtryck? Har ni kollat läckor? Har ni känt på impellern så turbon är ok? Har du magnetventil på din saab? Isf kollar skicket på denna?

Är bilen i Limp Mode?


342 Inlägg
18 mars 2014
#4
Troligtvis har drivsteget som ger PWM pulser till magnetventilen lagt av, internt i styrdonet alltså, detta resulterar i att du inte får rätt turbotryck.

En 1000-lapp låter rimligt tycker jag också. Box på skroten ca 500kr, programmering ca 500.

Jag hade gärna hjälp dig med programmering men bor lite långt ifrån. Regga dig på STCS forum, finns MÅNGA vänliga själar med CAN/BDM utrustning.

Nej kopplingen har inget med motorstyrdonet att göra, det är bara handhavande fel. Du bör dock slira mindre på kopplingen om du inte vill stå med dyra reparationer inom snar framtid.


Sök