3328
Sök

Bromsar men ibland blir det som man kör på blankis och abs'en slår till. Även på torr asfalt och man knappt rör bromsen!

638 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Har en Opel Vectra 1.8 -01  som har börjat få problem med bromsarna.
Den fungerar bra för det mesta, men till och från med inte alltför lång tid emellan är det som att ABS'en slår till när man bromsar.

Det blir som att man kör på ren blankis och abs'en smattrar. Detta händer oavsett hur hårt jag trycker på bromsen från början. Och händer kanske var 10e / 20e gång man bromsar, varierar lite.

Detta brukar sluta när man antingen trycker hårt eller ibland måste man släppa bromsen helt och bromsa på nytt, då är det ingen ABS som slår till.

Detta sker alltså på torr asfalt, så ABS'en borde inte slå till!

Kan det vara någon abs-givare som strular? Eller någon som har varit med om liknande fel och som kanske vet vad det kan vara? Känns riktigt osäkert att köra med bilen då jag inte kan bromsa när det väl blir sådär, så måste jag pallnita nån gång och det blir sådär så åker man bara rakt fram..

Behöver ni mer information så är det bara hojta till så ordnar jag det big_smile

Kommer väl nånting här snart!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
13 mars 2014
Det låter som att en abs krans inte sitter fast. Vet inte om det är kransar som på volvo men det felet brukar det bli när en krans har gått av och inte snurrar med drivknuten.

638 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Hur brukar kransarna sitta? Är det på drivknuten eller? Och isf är dom bara "klämda" på plats?

Måste man byta just kransen eller hur fasen går man tillväga då om den gått av eller inte snurrar pga nått annat?

638 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Ah såg nu att dom sitter på drivknuten. Men går det att byta dessa utan att demontera drivknuten, eller hur går det till?

688 Inlägg
14 mars 2014
Finns dom som lös del kan man byta dom. men misstänker du får demontera drivknuten... annars blir det drivknutsbyte om int det går att få tag i enbart kransen.

4 474 Inlägg
14 mars 2014
kan även vara givaren,vart med om det på Golf 5:a,så mät upp givaren först

1 354 Inlägg
14 mars 2014
Morsan hade samma problem på sin Golf 4. Dom felsökte på just ABS kransen och där omkring men dom hitta ingenting. Sen när morsan åkte ett par gånger så försvann det, hon skulle lyssnat på sonen som sa "det är skit i bromsarna, standard grej på golf fyrorna!" Hahah! Nej men seriöst det låter som ABS kransen.

638 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Fanns ABS-krans för 69kr/st på biltema, så provar byta båda sidorna när jag får lite tid över. Annars får man väl prova byta abs-givaren.

Sök