3341
Sök

Golf 3 -97 Ojämn tomgång samt motorn dör.

7 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag har problem med tjejens bil. Jag har testat lite olika saker utan någon som helst framgång..

Golf 3 1.6L 1997.
Tomgången är ojämn ibland och ibland helt perfekt. Men detta är inte det allvarligaste.
Det är att motorn dör vid:
Hård och nästintill normal inbromsing + frikoppla. Då stendör den. Bromsar jag väldigt lugnt och sedan frikopplar när jag är på 1000 varv eller mindre då dör den oftast inte. När jag växlar upp eller ner över ca 1700 varv dör den oftast, men när jag släpper upp koppling igen rullar den igång utan problem.

Det är endast motorn som dör, ingen el så som lysen, stero osv.

När den har dött brukar den ibland vara lite tjurig att starta, kan ibland få ge lite gas också.
Problemet inträffar när motorn är både varv och kall.

Luftfiltret var i stort sett helt igensatt, så då trodde jag detta var felet och bytte det, men absolut ingen skillnad..

För övrigt går bilen bra, accelerar som den ska vid gaspådrag osv.

Vi har haft felet i ca 4månader nu och har verkligen tröttnat på att den dör och utgör fara osv när man inte kan styra lika enkelt utan servo osv.

Uppskattar enormt alla svar och tips på vad man kan göra!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 januari 2014
#2
Kan vara en hel drös med orsaker..

Några gissningar;
Brist på service (dåliga tänddelar framför allt)
Drar tjyvluft någonstans
Luftmassemätaren trasig
annat luft/Bränslerelaterat
Skitigt spjällhus
Tomgångsmotorn skitig/pajj

Börja med att kolla det enklaste - stift och alla tänddelar. Gå sedan vidare mot insug och LMM. Vidare till spjällhus och tomgångsmotor - rengör dessa.


7 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!
Jag ska kontrollera stift och tänddelar idag och sedan eventuellt insug. Både insug till luft burk och insugsrören?
LMM vet jag ej hur man kontrollerar ifall den är trasig. Jag har tidigare tänkt köpa en LMM för att se om det blir bättre, men hittar ingenstans med öppet köp. Tråkigt att köpa om det ej är felet.
Sedan spjällhus och tomgångsmotor låter jag nog va, ingen bra erfarenhet av dessa.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
18 januari 2014
#4
LMM kontrollerar du enkelt genom att rycka ur kontakten till just LMM. Går bilen precis som innan så är LMM trasig.


7 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#5
Okej. Jag gick ut för att göra det. Men.. det satt ingen LMM på. Letade som en idiot men hittade ingen. Såg på en bild att LMM är fastskruvad på luftburken. Luftburken är ersatt med sportluftfilter. Så kollade på luftburken som ligger i förrådet, och LMM var där också.
Så något är gjort med motorn då det inte finns någon LMM på, vilket det gör original.
"Forskade" runt lite och märkte att ingen lampa i instrumentpanelen fungerar och dem är omkopplade. ABS och Airbaglampan är dragna till instrumentpanelen.
Så antagligen har abs/airbag lampan börjat lysa och någon har gjort en fuling och kopplat om dem. Vet dock ej om detta påverkar bilens tomgång och att den dör?
Sedan har jag ingen aning om vad som är gjort med motorn då den fungerar utan LMM.
Tjejen minns att förra ägaren sa att motorn var "uppgraderad" och ska gå bättre. Ca 115hk istället för ca 100, men vet ej vad.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
22 januari 2014
#6
..Sätt dit luftburken + LMM omgående!


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
22 januari 2014
#7
Antec902 skrev:
Tjejen minns att förra ägaren sa att motorn var "uppgraderad" och ska gå bättre. Ca 115hk istället för ca 100, men vet ej vad.

Han syftade förmodligen på sportfiltret, vilket inte bara är en lögn att det ger 15 häst, faktum är att det ger knappa 1, men desto värre har han kopplat bort LMM vilket gör att bilen går på nödsystem - drar mer bränsle, går allmänt dåligt, tar sönder katten mm..


7 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#8
zekezeke skrev:
Antec902 skrev:
Tjejen minns att förra ägaren sa att motorn var "uppgraderad" och ska gå bättre. Ca 115hk istället för ca 100, men vet ej vad.

Han syftade förmodligen på sportfiltret, vilket inte bara är en lögn att det ger 15 häst, faktum är att det ger knappa 1, men desto värre har han kopplat bort LMM vilket gör att bilen går på nödsystem - drar mer bränsle, går allmänt dåligt, tar sönder katten mm..

Okej, aa jo är det endast sportluft så är det definitivt en lögn. Men tjejen hade en 1,8L innan och denna går bättre än den. Sen grejen är att bilen går inte dåligt. LMM gick på min ford och den vart jätte trött, men denna går som den ska tycker jag.
Jag tänkte att jag skulle koppla in luftburk och LMM, men jag hittar ingen kontakt till LMM..

7 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#9
Har fortfarande problem med denna skitbil..
Någon som har en aning?

688 Inlägg
18 mars 2014
#10
Hur mår tändsystemet?


383 Inlägg
18 mars 2014
#11
Har du monterat lmm?

324 Inlägg
19 mars 2014
#12
Har inte den modellen ett sånt där gummimellanlägg mellan spjällhus och insugningsgrenrör? De brukar gå sönder och sen stämmer ingenting.


Sök