3369
Sök

Angående lådor till 6x9"

67 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Hej ja har beställt ett par JBL T-595. ska man sätta dom direkt i hatthyllan lr ska man köpa sånna lådor som man kan köpa på MDS till 6x9or?

Vad blir de för skillnad om man kör med "lådor" och om man kör direkt i hatthyllan .

// eD

1 418 Inlägg
3 maj 2007
6x9or är gjorda för att spela open air så skippa lådor smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

67 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Lindberg88 skrev:
6x9or är gjorda för att spela open air så skippa lådor smile

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Okej tack för svaret smile

727 Inlägg
3 maj 2007
vad ska de sitta i för bil? finns det plats och du inte vill kapa upp i bilens eventuella orginal-hål så är de väl en bra lösning men du får med stor säkerhet bättre ljud om du monterar de openair tongue jag har 6x9" i mina dörrar, å de låter kalas

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

67 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Frayze skrev:
vad ska de sitta i för bil? finns det plats och du inte vill kapa upp i bilens eventuella orginal-hål så är de väl en bra lösning men du får med stor säkerhet bättre ljud om du monterar de openair tongue jag har 6x9" i mina dörrar, å de låter kalas

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det ska sitta i en Bmw e34. så de blir nog att kapa lite i hatthyllan big_smile ngn som har några bra tipps på hur man enklast gör?

Reservdelsman
61 Inlägg
3 maj 2007
Jag provade att sätta mina Jensen 6x9:or i lådor från MDS... rejält med hårdbas då det är liiiiten låda och liiiitet rör... :-P
Men det gör inget, dom sitter på väggen i bastun numera :-)

542 Inlägg
6 maj 2007
Har nu MDS 6x9or i hatthyllan och ska snart skruva i baslådan. Ska bygga in 6x9orna i låda för att de inte ska störas av basen.
Men behöver hjälp med lite mått. Ungefär hur många liter ska lådorna var på?

2 123 Inlägg
6 maj 2007
_eD_ skrev:
Hej ja har beställt ett par JBL T-595. ska man sätta dom direkt i hatthyllan lr ska man köpa sånna lådor som man kan köpa på MDS till 6x9or?

Vad blir de för skillnad om man kör med "lådor" och om man kör direkt i hatthyllan .

// eD

Det är rediga 6x9:or du köpt, har själv likadana : )
Är ordentligt med tryck i dom högtalarna så jag hoppas du har ett ordentligt steg.
Han som sa att 6x9:or är konstruerade för open air har helt fel.
Vissa 6x9" högtalare är det, andra inte.
Jag har blivit rekomenderad att köra på 10-15L låda till varje för att få ut det mesta av högtalarna, själv har jag tänkt köra på runt 12L : )
Men självklart kan man sätta dom i hatthyllan med det är inte det ultimata för dem högtalarna.

21 761 Inlägg
6 maj 2007
Jag törs nog säga att inga högtalare spelar bättre, alltså renare och mer kontrollerat, i open air montering jämfört med en anpassad låda. MEN däremot är 6x9" gjorda för att tåla en open air montering, de har bla anpassad upphängning och mekanisk konstruktion för att klara av påfrestningarna som blir när de inte får hjälp av luftkudden i en låda.

Man får skilja lite på detta med vad de är gjord för att tåla och vilken montering de presterar bäst i.

En sak som man får tänka på är dock att de behöver en relativt stor låda, i förhållande till storleken, för att kunna spela lite djupare bas. DLS har skrivit i manualerna till sina koaxialelement att 6x9" generellt sett, alltså oavsett tillverkare, kan behöva runt 15-20 liter för att kunna återge lägre basfrekvenser. Om de inte behöver spela de lägsta frekvenserna så räcker det med kanske runt 10 liter eller däromkring.

Det går ändå att få en ganska bra basåtergivning med open air montering, men då är det väldigt viktigt att göra en ordentligt stabil och tät montering. Precis som med framsystemet i dörrsidorna alltså. De som har haft sitt framsystem monterat i dörrsidorna utan att förstärka+dämpa inuti dörrsidan och utan att täta mellan element och dörrsida, vet vilken skillnad det blev efter att de gjort allt detta.

Kejsare
547 Inlägg
6 maj 2007
Minst 10 liter alltså? Det är fan rätt fett i mina ögon.. Menar, om en Big Pack är på 2 liter (glass) så blir det rätt stort? Vad kan det finnas för risker o dyl om man gör en låda på ett par tre liter?

EDIT: Missbedömde storleken på sexnior lite, blir kanske 5-6 liter om man är minimalist.
Senast redigerat av Fernicus (6 maj 2007)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

2 123 Inlägg
6 maj 2007
Fernicus skrev:
Minst 10 liter alltså? Det är fan rätt fett i mina ögon.. Menar, om en Big Pack är på 2 liter (glass) så blir det rätt stort? Vad kan det finnas för risker o dyl om man gör en låda på ett par tre liter?

EDIT: Missbedömde storleken på sexnior lite, blir kanske 5-6 liter om man är minimalist.

Mellan 10-15L är vad Nicklas Quick på BRL sa och han är ju en känd bilbyggare och återförsäljare av högtalarna du köpt.

Kejsare
547 Inlägg
6 maj 2007
Jag har inte köpt några högtalare? Men jag undrade liksom om det bara är djupbasen man går miste om? Och om det ens är nån idé att göra lådor på typ 5-6 liter?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

2 123 Inlägg
6 maj 2007
Fernicus skrev:
Jag har inte köpt några högtalare? Men jag undrade liksom om det bara är djupbasen man går miste om? Och om det ens är nån idé att göra lådor på typ 5-6 liter?

Okej, jag trodde det var trådskaparen som skrev, fel av mig : )
Sånt där kan inte jag alls, hoppas vår billjuds kompis "dröniterrab" kommer med ett bra svar. Men det jag läste från hans förra inlägg var ju att man förlorade ljudet från dom lägre frekvenserna.

21 761 Inlägg
6 maj 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
"dröniterrab"

Hehe, jo jag terrar er med mitt babbel. wink

Det som jag skrev var vad som står i info hos DLS och det är generella rekommendationer, har själv inte provat ut olika volymer och lyssnat hur de brukar låta. Det går kanske med 5-6 liter också, men risken finns nog att det blir en hörbar baspeak som låter entonigt.

Andra som har testat små lådor får väl skriva.

2 123 Inlägg
6 maj 2007
Drönirettab skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
"dröniterrab"

Hehe, jo jag terrar er med mitt babbel. wink

Det som jag skrev var vad som står i info hos DLS och det är generella rekommendationer, har själv inte provat ut olika volymer och lyssnat hur de brukar låta. Det går kanske med 5-6 liter också, men risken finns nog att det blir en hörbar baspeak som låter entonigt.

Andra som har testat små lådor får väl skriva.

Såg nu att jag missade rätt så mkt på ditt namn :p

21 761 Inlägg
6 maj 2007
Gör inget. smile

67 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
tack för alla svar. ja satt mina direkt i hatthyllan och ja tkr dom spelar på relativt bra smile  väntar på mitt steg nu och då kommer dom förmodligen spela på ännu bättre..

Sök