2700
Sök

Volvo 940 -96 Byte stötdämpare fram samt montering sänkningssats

131 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Har köpt 2 nya stötdämpare till bilen samt en sänkningssats, nu ber jag om era råd!
Har en uppfattning om hur man gör men en enkel guide vore fint!
big_smile
Tack!

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 mars 2014
#2
Demontera hela fjäderbenet, lossa styrled, bromsok samt Spindelled. Sistnämde bultad underifrån med 2 bultar. Uppe i motorummet sitter topplagringen med 3 muttrar. Ta ned hela paketet. Klämm sedan ihopa fjädern med rätt verktyg och släpp muttern till själva dämparen. Du kan nu ta bort fjäderbenslagringen och demontera fjädern. Själva dämparen är iskjuten i själva benet och sedan låst av en mutter vilket du kommer se. Jag brukar klappa till den nån gång med en hammare för att få den att släppa lite spänning. Ta senad en kraftig polygrip (eller annan lämplig tång) och släpp denne. Du kan nu plocka ut dämparen. Montera i omvänd ordning...


131 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#3
nixon89 skrev:
Demontera hela fjäderbenet, lossa styrled, bromsok samt Spindelled. Sistnämde bultad underifrån med 2 bultar. Uppe i motorummet sitter topplagringen med 3 muttrar. Ta ned hela paketet. Klämm sedan ihopa fjädern med rätt verktyg och släpp muttern till själva dämparen. Du kan nu ta bort fjäderbenslagringen och demontera fjädern. Själva dämparen är iskjuten i själva benet och sedan låst av en mutter vilket du kommer se. Jag brukar klappa till den nån gång med en hammare för att få den att släppa lite spänning. Ta senad en kraftig polygrip (eller annan lämplig tång) och släpp denne. Du kan nu plocka ut dämparen. Montera i omvänd ordning...

Man tackar för den bra guiden! wink så fjäderspännarna behövs inte förrän hela fjäderbenet ligger på arbetsbänken så att säga? wink Har en ny styrled som jag köpt, bör jag byta den vid demontering av fjäderben? har hört att det blir fel med framvagnsinställning då hmm hur funkar det?

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 mars 2014
#4
Jupp du behöver inte använda dem förrens benet är nere smile Japp kan vara en god idé ja smile en hjulinställning bör nästan göras oavsett hmm


1 562 Inlägg
20 mars 2014
#5
BlackAss skrev:
nixon89 skrev:
Demontera hela fjäderbenet, lossa styrled, bromsok samt Spindelled. Sistnämde bultad underifrån med 2 bultar. Uppe i motorummet sitter topplagringen med 3 muttrar. Ta ned hela paketet. Klämm sedan ihopa fjädern med rätt verktyg och släpp muttern till själva dämparen. Du kan nu ta bort fjäderbenslagringen och demontera fjädern. Själva dämparen är iskjuten i själva benet och sedan låst av en mutter vilket du kommer se. Jag brukar klappa till den nån gång med en hammare för att få den att släppa lite spänning. Ta senad en kraftig polygrip (eller annan lämplig tång) och släpp denne. Du kan nu plocka ut dämparen. Montera i omvänd ordning...

Man tackar för den bra guiden! wink så fjäderspännarna behövs inte förrän hela fjäderbenet ligger på arbetsbänken så att säga? wink Har en ny styrled som jag köpt, bör jag byta den vid demontering av fjäderben? har hört att det blir fel med framvagnsinställning då hmm hur funkar det?

Det är inte nödvändigt att ta lös det från bilen, räcker att vika ut det, men passa skärmkanten.

131 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#6
mange_240 skrev:
BlackAss skrev:
nixon89 skrev:
Demontera hela fjäderbenet, lossa styrled, bromsok samt Spindelled. Sistnämde bultad underifrån med 2 bultar. Uppe i motorummet sitter topplagringen med 3 muttrar. Ta ned hela paketet. Klämm sedan ihopa fjädern med rätt verktyg och släpp muttern till själva dämparen. Du kan nu ta bort fjäderbenslagringen och demontera fjädern. Själva dämparen är iskjuten i själva benet och sedan låst av en mutter vilket du kommer se. Jag brukar klappa till den nån gång med en hammare för att få den att släppa lite spänning. Ta senad en kraftig polygrip (eller annan lämplig tång) och släpp denne. Du kan nu plocka ut dämparen. Montera i omvänd ordning...

Man tackar för den bra guiden! wink så fjäderspännarna behövs inte förrän hela fjäderbenet ligger på arbetsbänken så att säga? wink Har en ny styrled som jag köpt, bör jag byta den vid demontering av fjäderben? har hört att det blir fel med framvagnsinställning då hmm hur funkar det?

Det är inte nödvändigt att ta lös det från bilen, räcker att vika ut det, men passa skärmkanten.

Okej hur får jag ut det från skärmkanten? Går det? Är det mest för att slippa demontera spindelled och all dess like där nere?smile

131 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#7
nixon89 skrev:
Jupp du behöver inte använda dem förrens benet är nere smile Japp kan vara en god idé ja smile en hjulinställning bör nästan göras oavsett hmm

Tips på byte yttre styrled? Något man bör tänka på? ba lossa muttern på ovansidan och sen den som e gängad till styrningen? yikes

1 562 Inlägg
21 mars 2014
#8
BlackAss skrev:
mange_240 skrev:
BlackAss skrev:

Man tackar för den bra guiden! wink så fjäderspännarna behövs inte förrän hela fjäderbenet ligger på arbetsbänken så att säga? wink Har en ny styrled som jag köpt, bör jag byta den vid demontering av fjäderben? har hört att det blir fel med framvagnsinställning då hmm hur funkar det?

Det är inte nödvändigt att ta lös det från bilen, räcker att vika ut det, men passa skärmkanten.

Okej hur får jag ut det från skärmkanten? Går det? Är det mest för att slippa demontera spindelled och all dess like där nere?smile

Man trycker ner det och viker ut det bara, ja precis. När du byter styrleden släpper du ju på muttern på leden och skruvar bort muttern ovanför konan.  Sedan tar du en större hammare och slår från sidan, på grejen konan är instucken i så släpper den. Bara att gänga av sedan och dra fast, snurrar den på konan, så provar du att pressa upp den försiktigt med en domkraft eller liknande så går det att dra åt den enkelt.

Bondmeckare
246 Inlägg
21 mars 2014
#9
BlackAss skrev:
nixon89 skrev:
Jupp du behöver inte använda dem förrens benet är nere smile Japp kan vara en god idé ja smile en hjulinställning bör nästan göras oavsett hmm

Tips på byte yttre styrled? Något man bör tänka på? ba lossa muttern på ovansidan och sen den som e gängad till styrningen? yikes

Lossa hjulet på soidan du ska byta på. Lossa muttern på stången styrleden är gängad på (22mm fast nyckel) ett halvt varv. Lossa sedan muttern på spindeln (19mm). Banka loss styrleden, slå dock helst inte på gängen, ge spindeln en jävel så släpper spänningarna och den bara ramlar ut. Ibland kan dock lite värme behövas.

Räkna hur många varv du gängar ut där du tar bort styrleden. På med nya, skruva den lika många varv som den gamla satt, tryck i den i spindeln och dra sedan åt muttern på styrleden och sist drar du åt 22mm muttern på stången.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)


Sök