Köpte en c30 för 1.5 vecka sedan och idag frugan skulle skjutsa mig till jobbet så stog det "försämrad motorprestanda" i displayen. Åkte upp till volvo och där konstaterades det att en kabel till givarn för laddtrycket hade gått av. Dom skarvade till den här kabeln och jag provkörde bilen till jobbet och den gick som den skulle. Frugan tog sedan bilen och skulle köra hem då växellådan bara blev trögare och trögare tills det inte gick att få i någon växel alls. Har köpt han hos firma så har garanti och allt.
Bilen har rullat 3500mil och är servad ordentligt.
Den går som vanligt att föra tills man ska lägga i just växeln, är som att den tar i något. Det går att växla när bilen är avstängd, precis lika lätt som förut. Det går att vålda i 2an och 3an, resten är tvärstopp.
Har lämnat in den men det tar tid för dom. Imorgon ska dom börja riva lådan för att se, men dom sa att det känns som det är tryckplattan. Hur i helvete kan den gå sönder när bilen har gått 3500 mil?
Kopplingen behöver inte kännas konstig för att tryckplattan har spruckit.
Så om du startar med växel i, med koppling nere och släpper upp pedalen och den tar direkt.. det är inte konstigt?
Jag har bytt ett par kopplingar på just 1.6 dieslarna ..antingen har kopplingspedalen gått halvvägs, eller fungerat bra i -20 fram tills den börjar bli ljummen och tar hela tiden.
Även jag har bytt en jäkla massa på dessa med olika symptom. Även haft lådor som gått torra på olja pga emotkörning. Därav följdfrågorna.
Han säger att det är trögt att få i växlarna, och när en som kanske inte kan så mycket om bilar förklarar så får man fråga lite extra. I olika fall så har det varit att dom ej fått i växlar för att justeringen är felaktig. Dvs backspärren strular. Flera gånger har det även varit pågrund av överhettning av tryckplattan så att den spruckit mitt itu och med trasigt svänghjul i följd. Symptomen blir väldigt olika. Så man ska inte stirra sig blind på att det alltid är som man tror.