3416
Sök

Måste jag byta alla ventiler i toppen? - Hål i ventilen?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Tog upp topplocket på Volvo V70XC och hittade dessa fel. Är det bara för mig att fixa två nya ventiler, slipa in dessa, renovera toppen med nya packboxar och packningar? Eller finns det risk att dessa ventiler också går sönder inom kort?

http://img849.imageshack.us/img849/8409/sqlc.jpg


Forummoderator
26 416 Inlägg
30 mars 2014
#2
Om du är extremt snål och inte är rädd för att det rasar snart igen, så kan du strunta i dom andra.
Hittar inget om att man måste byta alla i Haynesboken i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 mars 2014
#3
Räcker att byta de två skadade. Hur ser kolvarna ut? Frågan kvarstår givetvis hur länge de andra kommer att hålla.


Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#4
nixon89 skrev:
Räcker att byta de två skadade. Hur ser kolvarna ut? Frågan kvarstår givetvis hur länge de andra kommer att hålla.

Kolvarna ser mycket bra ut!

Jag har annars en topp som är renoverad enligt förra ägaren till toppen. Den följde med bilen när jag köpte den.
Men toppen är planad. Om det är renoverad vågar jag inte dirket svara på då jag inte har öppnat den.


Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Om du är extremt snål och inte är rädd för att det rasar snart igen, så kan du strunta i dom andra.
Hittar inget om att man måste byta alla i Haynesboken i alla fall.

Jag är lite både och. Jag byter när det är ett krav med andra ord.


429 Inlägg
30 mars 2014
#6
Jag hade bytt de andra eller åtminstone slipat in de andra på nytt så de får en ny fin yta mot toppen så att värmen från ventilen leds bort bättre.

Finns en anledning till att det har hänt så också o har det hänt på 2st på olika cylindrar så ska man nog kolla upp varför för risken är stor att det händer igen..


Forummoderator
26 416 Inlägg
30 mars 2014
#7
jonas 740 skrev:
Jag hade bytt de andra eller åtminstone slipat in de andra på nytt så de får en ny fin yta mot toppen så att värmen från ventilen leds bort bättre.

Finns en anledning till att det har hänt så också o har det hänt på 2st på olika cylindrar så ska man nog kolla upp varför för risken är stor att det händer igen..

Ja, slipa in dom andra också är förstås ett krav. Men dom behöver inte bytas ut, såvida dom inte ser allt för jävliga ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#8
jonas 740 skrev:
Jag hade bytt de andra eller åtminstone slipat in de andra på nytt så de får en ny fin yta mot toppen så att värmen från ventilen leds bort bättre.

Finns en anledning till att det har hänt så också o har det hänt på 2st på olika cylindrar så ska man nog kolla upp varför för risken är stor att det händer igen..

Enligt förra ägaren så var han en sådan hardcore bonde som ba körde!
Men jag misstänker att ventiltätningarna är dåliga och det rann olja till ventilsätet via ventilstången och bildade kocks.

Jag har ett helt annat komplett topplock, med ventilkopa, kamaxlar som ser ljust och fint ut, men dock planad fast inte så mycket tror jag.


klabbarpan
3 041 Inlägg
30 mars 2014
#9
Kolla runt anläggningsytan på det andra topplocket om där står stansat med siffror. Tex 0.015. En del verkstäder märker topparna med aktuell avverkan.


Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#10
Jag blir lite misstänksam mot den renoverade toppen då den är använd. Det finns inga märken t.ex 0.3 på den. Däremot 4893 något sånt och ett annat märke med längre siffror.


Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#11
Här är lite bilder.

OBS! Dålig kamera! Endast 5 Mpixel.



Orginaltoppen.
Notera att det skiljer sig lite nummer. Bland annat har denna en "2":a längst ned jämfört med den renoverade toppen som har en "1":a.
http://img23.imageshack.us/img23/2967/i354.jpg

Renoverade toppen.
http://img89.imageshack.us/img89/6663/hmdv.jpg

Renoverade toppen.
http://img27.imageshack.us/img27/8758/mxs5.jpg

Orginaltoppen.
http://img853.imageshack.us/img853/4131/vnzi.jpg

Renoverade toppen.
http://img46.imageshack.us/img46/4104/9ptz.jpg

Orginaltoppen.
http://img819.imageshack.us/img819/5624/jxu4.jpg

Renoverade toppen.
http://img19.imageshack.us/img19/9862/hube.jpg


Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#12
Här är mer bilder!

Renoverade toppen har en sexkantsbult istället för insexbult....Volvo 850 har sexkantsbult. Vad V70XC har är oklart, men min har insexbult.

Bilder av den renoverade toppen:

http://img89.imageshack.us/img89/8520/qvhg.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/1715/goqb.jpg

http://img713.imageshack.us/img713/5218/g2ry.jpg

Bilder av orginaltoppen:

http://img822.imageshack.us/img822/1075/93cb.jpg

http://img809.imageshack.us/img809/1929/s5ur.jpg

http://img824.imageshack.us/img824/528/4g6n.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/9202/tbx9.jpg
Senast redigerat av Volvo740-88 (30 mars 2014)



Sök