Det är inte ett brott att låna delar till besiktning. Som Busgrabb säger så är utställningsbilarna inte besiktigade och är dem det så är den besiktningen inte giltig. Bara för bilen är besiktigad så är den inte godkänd om den har brister.
En bil som är nyare än sent 90-tal är helbilsgodkäns och då får egentligen inte byta ut någonting på den. Du skall ha kvar originallluften i däcken och originalbensinen i tanken, om man läser lagen.
Så en Volvo lagad med delar från mekonomen var inte laglig... vilket föranledde diskussioner om konkuransen... så nu skyltar ju alla eftermarknadsbutiker att de säljer originaldelar, vilket de inte är, men de uppfyller eller är bättre än original. Så vips är mekonomens delar lagliga.
Jag monterade biltemas hjullager på min V70, det höll i 600mil sen glappade hjulet 2cm!!! jag monterade biltemas handbromsbackar på samma V70 och handbromsen tog INGENTING. Inte dåligt eller lite, utan INGENTING.
Så jag förstår diskussionen, vissa saker är ju rent livsfarliga.
Vissa har säkert läst den klistrade tråden om dumpventiler...
"Ett tufft pysljud kan bli en dyrköpt läxa om bilen hamnar i diket för att man inte märkte att motorn stannat när man skall gå av E4:an i 120km/h."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798