3943
Sök

Golf 3 -92 kokar ibland!

70 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej å gla sommar allihop!

Har en golf 3a 1992 som har fungerat otroligt bra fram tills några veckor sedan. Den blir förbaskat varm och kokar ibland efter längre körning. Motorn blir så het att mitt nya fläns till förgasarn börjat smälta.
Har bytt termostat vilket inte var felet tydligen (inte roligt att byta, sitter så jävligt till!).
Fläkten funkar som den ska.
Dock funkar inte den som visar tempen på motorn inuti bilen.. Har den något med det å göra? (att den kokar) ligger kring 50 grader när den ska ligga på 90 men är nog över eftersom den kokar. (Den varnar ingenting)
Vattennivån är väldigt låg men fyller man på vatten så kokar det över.

Läst någonstans att det kunde vara locket till termostathuset som var felet. Att delen som håller fast termostaten var sönder?

Men vad tror ni?
Blir det att operera igen? -.-

Mvh
Emma smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
28 juni 2013
#2
Vad jag vet är inte dessa känsliga för luft i systemet men kör full värme på tomgång och fyll på vatten. kläm på slangarna samtidigt. Ta god tid på dig.

Rinner kylarvätska över när bilen står på tomgång och du öppnar locket när den inte är varm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
28 juni 2013
#3
Hej, hur är skicket på kylflänsen på kylaren? är dom bort ärgade/rostade?

Med vänlig hälsning/ Marcus


1 Inlägg
1 april 2014
#4
Samma sak händer för mig. Det känns som att temperaturgivaren inte får rätt temperatur för när motorn ligger på  ca 90 grader.(enligt temperaturmätaren) så kokade den.

Ska fylla på nytt glykol och vatten i dag och se om det blir bättre ska testa att köra igenom vattnet sådär som Hybridsmurfen sa att jag kunde göra.
Så jag ska bara köra på tomgång och klämma på slangarna samtidigt som jag fyller på ?


Ett av felen kan vara att det är "RIKTIGT MYCKET" smuts i  kylarsystemet.
Bilen har stått många år.

Hur får man rent sådant?

324 Inlägg
1 april 2014
#5
Kolla tändningen.

Egen
277 Inlägg
1 april 2014
#6
Elfläkten

324 Inlägg
2 april 2014
#7
SimonT skrev:
Elfläkten

Skulle det kunna vara, men den säger TS fungerar.
En högtänd motor som tänder innan insugsventilen stängt helt kan ge symtom som för hög temp och sot/brännskador i insuget. Det skulle i så fall kunna förklara varför flänsen vid fögasaren börjat smälta. Det kan givetvis också bero på en defekt ventiltätning.
TS skriver att den kokar, Termostaten ska öppna vid 84 grader och vara fullt öppen vid 98 grader på 1.4 & 1.6 L motor, resp 85 & 105 grader på övriga. Med andra ord, är det en 1,8 motor fodras ett övertryck i motorn för att den inte ska koka. Det får en att tänka på locket till kylvätskebehållaren, är det ok?


Sök