1 april 2014
Trådstartare
Vad beror det på att många blocketannonser har bilnasare (Jalles Bil & Däck, Autorisma mfl) som annonsörer, men bilarna registrerade på privatpersoner?
Jag tycker detta luktar skumt. Är det en bilhandlare jag köper bilen av eller är det en privatperson? Priserna brukar ligga på privatpersonnivå, men eftersom en handlare är inblandad, och han skall tjäna sina pengar, så torde sannolikheten för mätarskruvning, bortkomna serviceböcker o dyl vara väsentligt högre än om man köper av en "svensson" direkt.
Är ute efter en Avensis (skämmigt, jag vet, men jag är familjefar!) och då verkar det finnas två huvudsakliga varianter:
1. Toyotahandlaren, med juste servicebok och ordning på papperen. Visst kostar det kanske 10-15.000 kr mer än från en privatperson, men risken att torska på ett vrak torde vara väsentligt lägre, plus att de ger någon form av garanti mot riktigt allvarliga fel.
2. Privatpersoner som haft bilen länge och har alla papper i ordning. Här KAN iofs motorn rasa imorgon, men det händer i princip aldrig om servicen är skött, och priset är som sagt lägre.
Varför skulle man välja att köpa av en nasare med privatreggade bilar? Är jag paranoid?