3629
Sök

Byta motor i MK1

143 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#1
Vad behövs igentligen göras för att byta motor på enklaste sättet i en golf 1a. Tänkt att stoppa i en 1,8l MK2 motor med insprutning. Även låda från MK2an.

Tacksam för svar!


1 230 Inlägg
21 april 2013
#2
golfetta.forum24.se skulle ta frågan där istället smile


143 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#3
Okej tack för tippset smile


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 april 2013
#4
vad är det för etta? förgasare eller sprut?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

143 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#5
Förgasare. En 79a. Och donatorbilen är en 89


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 april 2013
#6
motorfästen behöver flyttas över, samt skaffa ett fäste till femväxlad låda, om du inte ska ha kvar fyrväxlade.. samt växellänkage.
elen behövs också, samt kopplas på och om till gamla systemet.
motorn i sig är inga konstigheter att få på, sen kan det kanske gå att köra med förgasare också för att slippa elen..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

143 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#7
Okej ungefär som jag trodde då smile
Från vad får man tag på Växellådsfäste och länkage?
Är det mycket jobb med att koppla elen till insprutningen till gamla systemet?

Tack!


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 april 2013
#8
från en etta med 5 växlad låda! caddy eller golf!
har dålig koll på elen måste jag säga, då jag inte skiftat förgasare till sprut själv!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

214 Inlägg
21 april 2013
#9
har en caddy mk1 med gt-motor i ,insprut 95hk , 5vxl, bilen säljs för 5000 på blocket om de skulle finna intresse ( finns i sthlm)


143 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#10
Nej tack.
Okej kanske inte värt att konvertera till sprut då? Hur blir skilnaden i efekt och förbrukning?


143 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#11
Tror ni inte att det räcker med växellådslänkage från MK1. Och ta och modda upphängningen från dom jag har?
Någon annan som vet vad som behövs för att få sprutet att fungera?
Har hört att 88 sitter det lambasond på golf MK2 och då måste man ha med det för att den styr insprutningen?

Tacksam för svar!


344 Inlägg
30 april 2013
#12
Gör dig själv en tjänst och skaffa växellådsfäste från en 5vxl mk1a det blir inte kul att bygga ett då det är ganska trångt, har du båda kompletta bilarna (mk1 och mk2) så lär du inte ha några problem med att få ihop det för då har du allt du behöver utom länkage och växellådsfäste,

tar du absolut allting från mk2an med insprutningen och det så ska det inte vara så stora problem att få det att funka,

ett eventuellt problem du kan få är att det finns 2st olika stolekar på inre drivknutar och har växellådan dom större/mindre medbringarna så behöver du även den inre drivknuten från en bil med större/mindre medbringare och då sätta den drivknuten på drivaxlarna i bilen,

här har du infon om vad som behövs för att byta låda,
http://golfetta.forum24.se/golfetta-about1646.html

143 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#13
Okej tack för svar! Då ska jag fara på skoroten och se om man kan få tag på växellådsfäste och länkage!

Okej ska kolla det forumet.


143 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#14
båge skrev:
motorfästen behöver flyttas över, samt skaffa ett fäste till femväxlad låda, om du inte ska ha kvar fyrväxlade.. samt växellänkage.
elen behövs också, samt kopplas på och om till gser annorlunda ut än den amla systemet.
motorn i sig är inga konstigheter att få på, sen kan det kanske gå att köra med förgasare också för att slippa elen..

Nu har jag fått i MK2 motorn i Mk1 an. Men har inte kunskapen/tiden att fixa elen till insprutningen.

Finns det någon förgasare som passar på mitt insug? För jag har nämligen bestämt mig att köra med förgasare, dels för elen men också för att man måste ha en GTI tank med fler anslutningar och pumpar osv. Och jag måste ha bilen om en vecka... Så får spara inspruts planerna till senare.

Tänkte att det blir enklast att köra med förgasare då jag bara kan flytta över bränslepumpen som sitter på Mk1 motorn.

Har kollat och funderat lite och då är min fråga om man måste flytta över hela fördelaren? För att på MK1 motorn så sitter det ju förgasare. Och den fördelaren är utan någon el kontakt. På Mk2 fördelaren så går det en elkontakt tll styrboxen. och antar att styrboxen måste ge signal för att det ska bli gnista eller?

Så det som måste göras då är:
*Flytta över pumpen (Enkelt)
*Leta någon förgasare som passar på mitt insug? (Eller ett nytt insug med en förgasare)
*Flytta över fördelaren från MK1 motorn till MK2 motorn ? (Kan tändföljden bli fel då? Har aldrig gjort det)

Väldigt tacksam för hjälp känner att jag tog vatten över huvudet...


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
27 juni 2013
#15
antar att du hade förgasare på din gamla motor? isf borde det nog fungera med den.
fördelaren borde också gå att flytta över, sålänge båda är block monterade

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

143 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#16
Förra förgaser var slut på så har ev hittat en annan med insug från en opel manta.(Bara  det att i MK2 insuget går en kylvätske kanal. Får proppa den i så fall) Ingen som vet om det finns någon förgasare som passar på mitt MK2 insug? Annars får jag ta det från mantan.

Jo båda fördelarna är blockmonterade men tänkte mest om det kan bbli något fel med tändföljden?

Pumpen är iaf monterad smile

Tack för hjälp!


344 Inlägg
30 juni 2013
#17
skaffar du en fräsch förgasare från en mk1a så kommer allting nog lira nästan 100% på en gång, tar du från en annan bil "måste" du bestycka förgasaren!

insug har du väl på din gamla motor? då behövs ju bara en förgasare,

tändföljden blir inte fel men däremot kan tändningen hamna lite fel och är du "noga" med bytet av fördelaren och försöker få den nya på i princip samma lägge som den gamla satt så behöver du nog bara vrida lite på den för att det ska bli bra igen,

lyfter du bara upp den gamla och stoppar ner den nya utan att kolla hur den gamla stod så lär du få flytta fördelaren nån gång innan bilen går igång för att sen kolla med strobe lampa och flytta den sista biten och sen finjustera.

143 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#18
Löste det med att köra orginal förgasare och med rp insuget:)
Lirar fint måste justera tändningen lite bara smile
Kör även med brytarlös fördelare.


49 Inlägg
4 april 2014
#19
Lyfter tråden igen jag håller på och ska byta motor i en golf etta.
jag har en 2E motor alltså en 8v gti motor från en golf trea. kan jag få i den genom att flytta motorfästen från gamla 1.6 an jag tänkte även flytta över gamla lådan,om det är möjligt.
måste jag flytta över koppling då också?. Går det att förgasarkonvertera gti motorn med tex två weber 45 eller måste jag byta kammen.Tacksam för svar // Robban



Sök