3738
Sök

Trim till b230e?

43 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#1
Så jag har precis tagit över päronens gamla 88's volvo 740, den ligger runt 130hp originalt. Ägaren före min familj har satt ett grövre avgasrör på, tror det är en 2,5'' med 2 dämpare på. Först ska jag riva inredning och i med ny samt billjud. Men jag valde denna kategori för den ska trimmas!

jag har alltså funderat på att trimma en sugmotor med följande: Extraktor, avgasrör (ett lite finare, det vi har nu är rostigt och går inte hela vägen, en 2,5'' ska det bli för att få perfekt med motstånd). Extraktor, värre kam, förmodligen borrad om jag kan hitta hjälp, renovera grundligt så den blir fräschare och i med en bättre kylare (för den vi har nu är skrot.) och planad topp. Jag funderade på vad man mer kan göra? Vill få ur så mycket som möjligt och så billigt som möjligt wink (även om jag lägger ut en hel del!).

Här är mer till själva frågan: Om det finns mer att göra, vad? Typ kan jag ta en 16v topp och sätta den på en 8v b230e block? Större spridare/ventiler? (rätt så säker att man inte kan få i större ventiler wink ). Om jag skaffar en bättre bränslepump eller luftmassemätare (vet inte fullt vad luftmassemätare är, såg det på en annan tråd)

Tacksam för svar! Mvh

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 april 2014
#2
131 hästar har du original om det är en 740.
Och ska du ha två extraktorgrenrör, eller råkade du bara skriva det två gånger?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

43 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#3
Oj, hjärnsläpp och råkade skriva det 2 gånger! smile Njaa beror på vart man läser! Ibland står det 129 och ibland 131, men är du så säker på 131 så är det väl så smile

773 Inlägg
4 april 2014
#4
Jesper_740 skrev:
Oj, hjärnsläpp och råkade skriva det 2 gånger! smile Njaa beror på vart man läser! Ibland står det 129 och ibland 131, men är du så säker på 131 så är det väl så smile

129hk är i 240in 131 i 740in

43 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#5
tvedberg skrev:
Jesper_740 skrev:
Oj, hjärnsläpp och råkade skriva det 2 gånger! smile Njaa beror på vart man läser! Ibland står det 129 och ibland 131, men är du så säker på 131 så är det väl så smile

129hk är i 240in 131 i 740in

Jaha! Det är väl för att i 240n satt väl en b21e med (runt) 0,02L mindre?

773 Inlägg
4 april 2014
#6
Jesper_740 skrev:
tvedberg skrev:
Jesper_740 skrev:
Oj, hjärnsläpp och råkade skriva det 2 gånger! smile Njaa beror på vart man läser! Ibland står det 129 och ibland 131, men är du så säker på 131 så är det väl så smile

129hk är i 240in 131 i 740in

Jaha! Det är väl för att i 240n satt väl en b21e med (runt) 0,02L mindre?

ja det fanns b21 i 240in men b230e som har 129hk samma modell namn på motorn som 740in har fast 240in har en annan kam.

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 april 2014
#7
tvedberg skrev:
Jesper_740 skrev:
tvedberg skrev:

129hk är i 240in 131 i 740in

Jaha! Det är väl för att i 240n satt väl en b21e med (runt) 0,02L mindre?

ja det fanns b21 i 240in men b230e som har 129hk samma modell namn på motorn som 740in har fast 240in har en annan kam.

Korrekt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

43 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#8
Mack skrev:
tvedberg skrev:
Jesper_740 skrev:

Jaha! Det är väl för att i 240n satt väl en b21e med (runt) 0,02L mindre?

ja det fanns b21 i 240in men b230e som har 129hk samma modell namn på motorn som 740in har fast 240in har en annan kam.

Korrekt.

Jaha är det så det är! Då är det inte konstigt att jag fattat fel när jag läst om det smile Det är väl volvos starkaste sugis förutom 16v om jag inte är ute o cyklar smile (på de äldre volvo dårå smile )

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 april 2014
#9
Jesper_740 skrev:
Mack skrev:
tvedberg skrev:

ja det fanns b21 i 240in men b230e som har 129hk samma modell namn på motorn som 740in har fast 240in har en annan kam.

Korrekt.

Jaha är det så det är! Då är det inte konstigt att jag fattat fel när jag läst om det smile Det är väl volvos starkaste sugis förutom 16v om jag inte är ute o cyklar smile (på de äldre volvo dårå smile )

Njae. B23E som fanns i 240 GT hade 140 hästar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

43 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Jesper_740 skrev:
Mack skrev:

Korrekt.

Jaha är det så det är! Då är det inte konstigt att jag fattat fel när jag läst om det smile Det är väl volvos starkaste sugis förutom 16v om jag inte är ute o cyklar smile (på de äldre volvo dårå smile )

Njae. B23E som fanns i 240 GT hade 140 hästar.

Ja juste! Tänkte inte på GT'n wink

och Dupont
581 Inlägg
4 april 2014
#11
Årsmodell 88, då är det väl den "klena" B230 som sitter i ? Tänker bara så du är medveten om det ifall du bygger nåt riktigt fint och sen säger stakarna eller lagerna upp sig. Fast du kanske tänker byta dom. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

43 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#12
Dupond skrev:
Årsmodell 88, då är det väl den "klena" B230 som sitter i ? Tänker bara så du är medveten om det ifall du bygger nåt riktigt fint och sen säger stakarna eller lagerna upp sig. Fast du kanske tänker byta dom. smile

ja precis! Delvis på att man vill ha något starkare, och delvis för att jag ska borra o då behöver man väl större kolvar? Tänkte även lägga till att jag kommer köra etanol på sommaren så man får lite mer hp där också!


Sök