4204
Sök

Volvo 740 92 med oljeläckage från servo

26 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
Tjena!
Det hela började med att bilen i en kurva blev extremt tungstyrd och därefter kollade jag servooljenivån på den och såg att det knappt fanns någon olja alls i behållaren. Jag åker till närmsta mack och köper olja som ska va till servon, fyller på en halvliter och provkör. Styrningen blev sinnessjukt lätt och jag trodde problemet var löst! Några svängar senare börjar hela bilen låta som en orolig mage och det tjuter som fan när jag svänger. Kör någon kilometer för att kolla om set blir bättre, den blir tungstyrd igen. Jag stannar kollar under bilen och ser hur det droppar som fan mitt under motorhuven. Alltså läckage på något sätt och min fråga är nu var det kan vara för läckage.. Det droppar alltså INTE från behållaren så kan ju vara slangen men inte värsta fall kan de ju va växelservon som är paj..

Mycket tacksam för snabbt svar då jag är beroende av den till jobb och befinner mig 20 mil hemifrån..

3 173 Inlägg
8 april 2014
förmodligen vid banjo kopplingarna vid styrväxeln kan ja tänka mig sitter 2 slangar där. Lite dålig bild..men kryp under så kommer du se dessa 2 slangar typ precis bakom framvagnsbalken

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-37da047b6d07cd2222cc48133a737181.jpg
Senast redigerat av tobzter (8 april 2014)

26 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
Tack så mycket! Ska de om jag kan hitta det stället på bilen men det går alltså inte att Komma åt att genom att öppna motorhuven o kika där? Har inte tillgång till nån domkraft Lix^^

3 173 Inlägg
8 april 2014
Nja de kan va lite trångt följ ratt stången neråt så sitter de längst ner där..

Sök