3201
Sök

Släpvagnsvikt V.A.G. 1,8T

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#1
Hej

Jag har uppmärksammat att vags bilar (har kollat Audi A4-98, A6-02, Passat -04) med motoralternativet 1,8t (150/163Hk) bara får dra 1300kg på kulan, tillverkarbegränsning.

Någon som vet varför?

Nästa fråga, går det att göra något åt? T.ex. Montera oljekylare etc,etc. Finns ju dragkrokar som är certade till 2100kg till dessa bilar.

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2014
#2
zovix skrev:
Hej

Jag har uppmärksammat att vags bilar (har kollat Audi A4-98, A6-02, Passat -04) med motoralternativet 1,8t (150/163Hk) bara får dra 1300kg på kulan, tillverkarbegränsning.

Någon som vet varför?

Nästa fråga, går det att göra något åt? T.ex. Montera oljekylare etc,etc. Finns ju dragkrokar som är certade till 2100kg till dessa bilar.

Med vänlig hälsning, Z

Det stämmer ju iofs inte.

Min gamla A4 får du dra 1500kg (visserligen en 97:a). En av polarnas (en -98) vet jag att även den får dra 1500kg.

Min morbrors gamla A6 (-99), får dra 1600kg (visserligen en automatare, men iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
zovix skrev:
Hej

Jag har uppmärksammat att vags bilar (har kollat Audi A4-98, A6-02, Passat -04) med motoralternativet 1,8t (150/163Hk) bara får dra 1300kg på kulan, tillverkarbegränsning.

Någon som vet varför?

Nästa fråga, går det att göra något åt? T.ex. Montera oljekylare etc,etc. Finns ju dragkrokar som är certade till 2100kg till dessa bilar.

Med vänlig hälsning, Z

Det stämmer ju iofs inte.

Min gamla A4 får du dra 1500kg (visserligen en 97:a). En av polarnas (en -98) vet jag att även den får dra 1500kg.

Min morbrors gamla A6 (-99), får dra 1600kg (visserligen en automatare, men iaf)

Ja om du läser regbeviset så ser du på t.ex. A6 1,8t att den får dra 1470kg på B kort, men max släpvagnsvikt i samma regbevis är 1300kg.

Exempel A4 1,8t.
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40073/40073-6f4510de7f62b0628de3a3fb8d9e1410_tn.jpg

Med vänlig hälsning, Z
Senast redigerat av zovix (5 april 2014)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2014
#4
zovix skrev:
it_mutt skrev:
zovix skrev:
Hej

Jag har uppmärksammat att vags bilar (har kollat Audi A4-98, A6-02, Passat -04) med motoralternativet 1,8t (150/163Hk) bara får dra 1300kg på kulan, tillverkarbegränsning.

Någon som vet varför?

Nästa fråga, går det att göra något åt? T.ex. Montera oljekylare etc,etc. Finns ju dragkrokar som är certade till 2100kg till dessa bilar.

Med vänlig hälsning, Z

Det stämmer ju iofs inte.

Min gamla A4 får du dra 1500kg (visserligen en 97:a). En av polarnas (en -98) vet jag att även den får dra 1500kg.

Min morbrors gamla A6 (-99), får dra 1600kg (visserligen en automatare, men iaf)

Ja om du läser regbeviset så ser du på t.ex. A6 1,8t att den får dra 1470kg på B kort, men max släpvagnsvikt i samma regbevis är 1300kg.

Exempel A4 1,8t.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40073/40073-6f4510de7f62b0628de3a3fb8d9e1410_tn.jpg

Med vänlig hälsning, Z

Ok, du lyssnar uppenbarligen inte. Så, jag tar det igen (nu kan jag bara två av dessa regnummer utantill, men för sakens skull).

Här har du infon från min gamla A4. En 97:a

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-500a334c0ec5895fa2b678d30fbfd646.jpg

Som du ser, 1500kg.


Här har du infon från min morbrors gamla A6:a, en 99 automat;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-38ff021414b635405f415023a55d9677.jpg


Som synes, får du dra 1600kg efter den, om än dock bara 1410kg på B-kort.

Så, IGEN, det stämmer inte det du säger.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

604 Inlägg
5 april 2014
#5
Skaffa dig ett riktigt körkort måste ju va enklast.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2014
#6
bronco_z skrev:
Skaffa dig ett riktigt körkort måste ju va enklast.

Fast, när det är biltillverkaren som sätter stopp, så hjälps det ju inte riktigt wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#7
Har efter lite närmare efterforskningar kommit fram till att det gäller 1,8t motorer med motorkod AJL, AWT. De andra kan jag inte uttala mig om.

Är det någon som vet varför dessa skulle vara svagare?

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

7 414 Inlägg
6 april 2014
#8
har med själva dragkroken att göra,, även om BILEN får dra 2000kg exeempel,, så kanske draget är specat för 1600kg,, då är det ju draget som begränsar,,
du får ALDRIG dra mer än vad draget är specat för,,


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
6 april 2014
#9
zovix skrev:
Har efter lite närmare efterforskningar kommit fram till att det gäller 1,8t motorer med motorkod AJL, AWT. De andra kan jag inte uttala mig om.

Är det någon som vet varför dessa skulle vara svagare?

Med vänlig hälsning, Z

låter märkligt du får dra 1600 med B på en 740GL med 112hk smile

iof en volvo som faktist klarar av det..

kanske någon som insåg att 1.8T bara rasar och att det är jobbigt med trasiga sånna med husvagnar bakom smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 414 Inlägg
6 april 2014
#10
Growe skrev:
zovix skrev:
Har efter lite närmare efterforskningar kommit fram till att det gäller 1,8t motorer med motorkod AJL, AWT. De andra kan jag inte uttala mig om.

Är det någon som vet varför dessa skulle vara svagare?

Med vänlig hälsning, Z

låter märkligt du får dra 1600 med B på en 740GL med 112hk smile

iof en volvo som faktist klarar av det..

kanske någon som insåg att 1.8T bara rasar och att det är jobbigt med trasiga sånna med husvagnar bakom smile

har med både dragets viktbegränsningar OCH bilens tjänstevikt att göra,, en granada jag hade får dra 1750kg för den är så pass lätt
den får dra det med B kort,, dock är draget bara specat för 1750 så thats it,, trots det står att bilen får dra 2500 kg,, så får man ej dra det endå,,


Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2014
#11
granadadr skrev:
har med själva dragkroken att göra,, även om BILEN får dra 2000kg exeempel,, så kanske draget är specat för 1600kg,, då är det ju draget som begränsar,,
du får ALDRIG dra mer än vad draget är specat för,,

Fast, det kan vara tvärt om också, precis som TS skriver.

Vi kan ta Audi A4 -05 som exempel (nu säger jag inte att det gäller för alla A4:or, 05, men på de min far tittade på var det åtminstone så). Där var ingen som fick dra över 1400kg. Detta för att bilenbilarna i sig var begränsad till det. Samtliga hade drag som var godkända för betydligt mer, men här hade alltså "Audi" satt ett stopp på 1400kg. Även om det då finns drag som är godkända för över 2ton.

Vilket kändes lite spännande då som sagt min gamla (exempelvis) fick/får dra 1500kg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
6 april 2014
#12
Jag hade en bil som fick dra 1700kg enligt regbeviset, 1900kg enligt instruktionsboken och 2100kg enligt draget smile

Har VAG satt 1300kg som gräns är det troligen svårt om inte omöjligt att få vikten höjd.

7 414 Inlägg
6 april 2014
#13
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
har med själva dragkroken att göra,, även om BILEN får dra 2000kg exeempel,, så kanske draget är specat för 1600kg,, då är det ju draget som begränsar,,
du får ALDRIG dra mer än vad draget är specat för,,

Fast, det kan vara tvärt om också, precis som TS skriver.

Vi kan ta Audi A4 -05 som exempel (nu säger jag inte att det gäller för alla A4:or, 05, men på de min far tittade på var det åtminstone så). Där var ingen som fick dra över 1400kg. Detta för att bilenbilarna i sig var begränsad till det. Samtliga hade drag som var godkända för betydligt mer, men här hade alltså "Audi" satt ett stopp på 1400kg. Även om det då finns drag som är godkända för över 2ton.

Vilket kändes lite spännande då som sagt min gamla (exempelvis) fick/får dra 1500kg

om vi säger så här då,, det är alltid den lägsta vikten som gäller vid B behörighet,, det borde ju stämma smile
antingen bilen som begränsar,, det lägre
eller draget om det är lägre viktklassat


Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2014
#14
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
har med själva dragkroken att göra,, även om BILEN får dra 2000kg exeempel,, så kanske draget är specat för 1600kg,, då är det ju draget som begränsar,,
du får ALDRIG dra mer än vad draget är specat för,,

Fast, det kan vara tvärt om också, precis som TS skriver.

Vi kan ta Audi A4 -05 som exempel (nu säger jag inte att det gäller för alla A4:or, 05, men på de min far tittade på var det åtminstone så). Där var ingen som fick dra över 1400kg. Detta för att bilenbilarna i sig var begränsad till det. Samtliga hade drag som var godkända för betydligt mer, men här hade alltså "Audi" satt ett stopp på 1400kg. Även om det då finns drag som är godkända för över 2ton.

Vilket kändes lite spännande då som sagt min gamla (exempelvis) fick/får dra 1500kg

om vi säger så här då,, det är alltid den lägsta vikten som gäller vid B behörighet,, det borde ju stämma smile
antingen bilen som begränsar,, det lägre
eller draget om det är lägre viktklassat

Det borde väl däremot kunna stämma rätt bra ja
Senast redigerat av it_mutt (6 april 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
6 april 2014
#15
Nja.. det är vikten som står i regbeviset som gäller. Är draget typat lägre än vikten i regbeviset är inte draget godkänt och du får inte dra något med det.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 april 2014
#16
Germax skrev:
Nja.. det är vikten som står i regbeviset som gäller. Är draget typat lägre än vikten i regbeviset är inte draget godkänt och du får inte dra något med det.

Nu utgick ju jag från att det åsyftades "den lägsta vikten som står angiven i regbeviset" typ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Streetracer
66 Inlägg
8 april 2014
#17
Ingen 1.8T, men enligt regbeviset på min Audi:
Max släpvagnsvikt: 1600kg
Släpvagnens maximala totalvikt vid utökad B-behörighet: 2080kg
Släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet: 1330kg
Vilket betyder att jag inte får dra mer än 1600kg med utökad B-behörighet... Tack för kaffet, televerket...

Ja det är dragkroken som bestämmer, inte motorstyrkan! samt totalvikten...!
Senast redigerat av MurranBoy (8 april 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
8 april 2014
#18
MurranBoy skrev:
Ingen 1.8T, men enligt regbeviset på min Audi:
Max släpvagnsvikt: 1600kg
Släpvagnens maximala totalvikt vid utökad B-behörighet: 2080kg
Släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet: 1330kg
Vilket betyder att jag inte får dra mer än 1600kg med utökad B-behörighet... Tack för kaffet, televerket...

Ja det är dragkroken som bestämmer, inte motorstyrkan! samt totalvikten...!

Inte i alla fall (som redan konstaterat)

edit
Senast redigerat av it_mutt (8 april 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
8 april 2014
#19
MurranBoy skrev:
Ingen 1.8T, men enligt regbeviset på min Audi:
Max släpvagnsvikt: 1600kg
Släpvagnens maximala totalvikt vid utökad B-behörighet: 2080kg
Släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet: 1330kg
Vilket betyder att jag inte får dra mer än 1600kg med utökad B-behörighet... Tack för kaffet, televerket...

Ja det är dragkroken som bestämmer, inte motorstyrkan! samt totalvikten...!

Jag vet inte om du bara formulerar dig dålig eller om du faktiskt menar dragkroken? Isåfall har du fel.
Man kan inte säga att draget bestämmer dragvikten (förutom i de fall bilens dragvikt är nerreggat pga draget om det ens är möjligt) även om det kanske i praktiken råkar va samma vikt.

Regbeviset, och i förlängningen tillverkaren bestämmer maximala dragvikten, inget annat.

Ps. En annan gåta är ju varför transportstyrelsen envisas med att tillåta vikten baserat på körkort att vara högre än maximala släpvagnsvikten. Det bara förvirrar ju hos människor. Vikterna för körkort är garanterat en enkel automatisk uträkning baserat på totalvikter, hur svårt kan det va att reglera maximala värdet till maximala släpvagnsvikten? Var samma sak innan de gjorde om reglerna, fast då va det inte lika vanligt.


Sök