3141
Sök

Läcker olja, bytt ventilkåpspackning utan resultat

87 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Hej! min SAAB Aero 9-3 2004 läcker olja och jag har bytt ventilkåpspackningen utan att det blivit bättre. Jag hörde att det eventuellt skulle kunna vara vevhusventilationen och tänkte höra med er om det är svårt att byta den? Jag har bilder på läckan om ni klickar in på min profil (skriver från mobilen så kan inte länka) och det droppar "bakom" motorn och det är väll där vevhusventilationen sitter?

Grymt tacksam för svaren för vill fixa det asap. smile

6 216 Inlägg
6 april 2014
Hej!
Har du kollat att det inte är packboxen bakom kamdrevet som läcker?

87 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att det inte är packboxen bakom kamdrevet som läcker?

Den har jag inte kollat, men den sitter väll mellan motorn och växellådan? Där jag hittar oljan är mer på högersidan. Men jag skall definitivt kolla packboxen sen när jag kommer från jobbet! Alla ledtrådar jag får kollar jag upp smile

1 Inlägg
7 april 2014
kolla om det är oljigt vid servopumpens lock  som sitter på toppen. vanligt att packboxen läcker motorolja in i servopumpen så att den överfylls.

324 Inlägg
9 april 2014
Prova med http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor … yId_255221
Den gör underverk med torra packningar. Körde med 50% etanol, efter et tag började den läcka olja, ombesiktning på det, en burk av det där och innan månaden var slut läckte det inte mer.
Enligt återförsäljaren var det någon volvomodell som använde det vid varje oljebyte för att hålla motorn torr.

För att inte göra reklam för ett märke, så finns det alternativa fabrikat, tror b l a Biltema har nåt, men jag använde ovanstående och det funkade.
Senast redigerat av OttoM (9 april 2014)

Sök