2386
Sök

Renault clio 1.4 -00 orkeslös. HJÄLP!

10 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
HEJ!

Köpte en renault clio 1.4 årsm 00 för 4 månader sen.
Fick koppling, kamrem bromsskivor bytt vid köp.

Bytte tändstift o luftfilter för 3 veckor sedan, skall byta olja o filter denna vecka hade jag tänkt för oljan ser ej så fin ut.

Till problemet.

För några dagar sedan så blev bilen helt orkeslös. orkar inte mer än till 4000 rpm och accelerera dåligt som fan, tar flera minuter att gå från 80 km/h till 100.

Bilen går ej ojämnt på tomgång och inget verkar fel tills man börja stå på gasen lite, då blir den seg å låter högre på varven än vad den brukar.

Vad kan felet vara? hmm

Tacksam för svar!

773 Inlägg
7 april 2014
Ljnus skrev:
HEJ!

Köpte en renault clio 1.4 årsm 00 för 4 månader sen.
Fick koppling, kamrem bromsskivor bytt vid köp.

Bytte tändstift o luftfilter för 3 veckor sedan, skall byta olja o filter denna vecka hade jag tänkt för oljan ser ej så fin ut.

Till problemet.

För några dagar sedan så blev bilen helt orkeslös. orkar inte mer än till 4000 rpm och accelerera dåligt som fan, tar flera minuter att gå från 80 km/h till 100.

Bilen går ej ojämnt på tomgång och inget verkar fel tills man börja stå på gasen lite, då blir den seg å låter högre på varven än vad den brukar.

Vad kan felet vara? hmm

Tacksam för svar!

kolla luftmassemätaren.

10 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
Tack för svar! Hur vet jag ifall luftmassemätaren är trasig? Tänkte kolla den imorgon.

Har också läst något om tändspole osv... hur vet man ifall grejorna är defekt?

Hur stor är risken att till exempel kamremmen hoppat någon kugg när den är helt nya o verkstad gjort jobbet?

Orkar inte riva ner halva bilen i molekyler och byta ut saker som inte är trasiga tongue

517 Inlägg
8 april 2014
Tja
Kolla hur flödet genom avgassystemet är, så inte katalysatorn eller nåt satt igen sig.
Varvar den upp ok när man bara torr gasar den lite.

10 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
Men symtomen kom ganska omedelbart. Borde det inte börja lite för att sedan bli värre och värre om systemet blivigt igensatt?
Borde inte lambda lampan börja lysa? om jag nu har någon d.v.s tongue

Om jag gasar försiktigt så går den ok på de låga växlarna. Men så fort man gasar på lite så låter det väldigt högt fast att varvet bara står på kanske 4000. och ingen acceleration finns kvar överhuvudtaget.

Topphastighet är typ 120-130 km/h   

Tackar för svar!

517 Inlägg
8 april 2014
Ljnus skrev:
Men symtomen kom ganska omedelbart. Borde det inte börja lite för att sedan bli värre och värre om systemet blivigt igensatt?
Borde inte lambda lampan börja lysa? om jag nu har någon d.v.s tongue

Om jag gasar försiktigt så går den ok på de låga växlarna. Men så fort man gasar på lite så låter det väldigt högt fast att varvet bara står på kanske 4000. och ingen acceleration finns kvar överhuvudtaget.

Topphastighet är typ 120-130 km/h   

Tackar för svar!

Kan ju kolla också om det går att läsa ut några felkoder. Tänkte om man varvar den lite utan växel, hur den låter då utan belastning på motorn.

10 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
Ska kolla detta imorgon. Vet du vad en verkstad tar för att kolla felkoder?

517 Inlägg
8 april 2014
Ljnus skrev:
Ska kolla detta imorgon. Vet du vad en verkstad tar för att kolla felkoder?

Har ingen riktig koll på det, men ta ring runt lite kan nog löna sig smile

10 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Problemet löst... Slängde i en flaska som man rengör bränslesystemet och nu går den fint igen!

6 634 Inlägg
9 april 2014
Täppt bränslefilter ifall du hade ett då.

De/Dem

Sök