3343
Sök

nissan 200sx s13 turbo ras. vad nu?

58 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#1
tjo! turbo ras som sabt och undrar nu vad man ska köra med. kör otrimmat just nu och har inget chip men de kommer snart. funderar på en garrett T28BB. undrar om jag behöver göra en massa saker för att de ska funkar eller är den bara att skruva på och tuta o köra?

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

727 Inlägg
9 maj 2007
#2
Mitt tips är iaf att du uppgraderar allt man i regel gör när man höjer laddet på orginal turbon, D.v.s soppapump, IC, oljekyl, chip, öppet filter, avgas, m.m, Den turbon är större och ger mer effekt på "orginal-ladd" än orginalturbon. och då förurser motorn att det finns bränsle till detta samt attt grejerna hålller sig på rätt temperaturer, annars väntar oftast ett ras i slutändan, om du inte kör bilen som en vanlig svensson kärra..

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 741 Inlägg
9 maj 2007
#3
och en dumt bör du skaffa asap.. annars lever inte din nya turbo länge...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

727 Inlägg
9 maj 2007
#4
tecman skrev:
och en dumt bör du skaffa asap.. annars lever inte din nya turbo länge...

Glömde ja visst skriva cool

Och ska du på med t28bb kan du få modda olje/vattenledingarna oxå

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

58 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#5
jag är bara ute efter att få bilen på hjul igen. det kommer en värsting setup längre fram men just nu blir de bara turbo byte. kommer mer längre fram:P

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

727 Inlägg
10 maj 2007
#6
visst går det, men se till att inte köra på höjt ladd, och kör försiktigt! större turbo ger mer luft som betyder mer effekt, och alla andra grejer i motorn är anpassade för orginalturbon..

Vet väl alla vid det här laget att trimma en s13 utan att vissa uppgraderingar betyder ras i framtiden, och som tecman skriver. skaffa iaf en dump, om inte en "värsting" som du nämner så sätt dit en enkel bosch återcirkulerande iaf om du inte har råd just nu, de kostar inte mycket.. lycka till big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 maj 2007
#7
Byt åtminstone soppapump och köp en oljekyl, det är väl investerade pengar och en billig "försäkring" mot framtida ras och andra tråkigheter.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 maj 2007
#8
Och om man tycker ett oljekylarkitt för runt 3000:- är för dyrt för stunden ska man iaf skaffa en oljetempmätare så man har lite koll på hur varm oljan är och tänka på att inte gasa vid för låg oljetemp samt inte låta oljan bli för varm för då kommer vevlager raset som ett brev på posten.

- Time Attack -


Sök