2956
Sök

Hjälp och råd om min Saab 9-5 '02 - Få av torkarbladsarm, enklast sätt att plocka ur dörrhandtag och byte av högtalare

38 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Ny här så hoppas jag postar i rätt del osv.

Jag köpte en lite halvrisig 9-5 Aero som jag såg potential att rusta upp. Har dock inte så mycket erfarenhet av att pilla med bilar, men har inte tummen mitt i. Har några grejer som jag skulle behöva råd och hjälp med.

1. Armen som torkarbladen sitter på, hur fan får man av dom? Har sökt på nätet (och i saab-forum) utan att hitta något lämpligt svar. Slänger in en bild för att förtydliga. Har numrerat dom ställen där det är enda möjligheten att få loss armen. So en beskrivning med dom vore uppskattat!

http://i.imgur.com/AGqvmnB.jpg

2. Högtalaren i höger framdörr är paj, har helt enkelt spräckt den pga för hög volym. Igen, inte hittat någon vettig "guide" eller så om hur man byter. Enda var att man måste ta bort hela innandörren och att clipsen lätt går sönder? Okej, stämmer det? Var hittar jag nya clips isf och vad är det för clips? Något annat jag ska tänka på.

3. Dörrhandtagen är rätt risiga (se bild). Tänkte plastidippa dom, vad tror ni om det? Spackla först så ytan blir jämn igen och svart plastidip. Men hur får man av dom utan att paja någonting?

http://i.imgur.com/VKPoCiM.jpg

Det var allt för denna gången. Tack för svar, tips och råd!

4 670 Inlägg
10 april 2014
1. Lossa muttern o böj försiktigt fram o tillbaka o dra uppåt samtidigt. Brukar kunna sätta sig rätt bra.

3. Testa concept vista på dörrhandtagen. Ruskigt bra medel på plast
Senast redigerat av Japs-Micke (10 april 2014)

38 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
1. Lossa muttern o böj försiktigt fram o tillbaka o dra uppåt samtidigt. Brukar kunna sätta sig rätt bra.

Åh fan, så man ska ta den muttern. Tack för det. Vart hittar man concept vista? Verkar inte finnas på biltema eller mekonomen. Måste gå att beställa från nätet någonstans?

38 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:

Är du verkligen säker på att man ska göra så med torkararmen? För den rörde sig inte alls när jag försökte, det sitter ju gängor där såklart när man skruvat loss muttern, själva torkararmen är gängad med och påskruvad som en stor mutter.

http://i.imgur.com/4V7HWf1.jpg

1 080 Inlägg
11 april 2014
Armen ska väl sitta på splines, prova med en liten avdragare.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

38 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
pontiacen skrev:
Armen ska väl sitta på splines, prova med en liten avdragare.

Avdragare, okej. Vart? Jag satte nummer på bilden längre upp i tråden. Vid vilket nummer ska jag dra med dragaren?

1 080 Inlägg
11 april 2014
Den behöver greppa under armen och spänna mot axeln/bulten som muttern sitter på.

http://cdn-write.demandstudios.com/upload//9000/800/70/7/49877.jpg

1 080 Inlägg
11 april 2014
Läser man på forum så finns det en del som bara rycker loss den, men jag vill minnas att det enligt wis ska till en avdragare. Den lär sitta bra mao. Kan kolla om du vill?

38 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
pontiacen skrev:
Läser man på forum så finns det en del som bara rycker loss den, men jag vill minnas att det enligt wis ska till en avdragare. Den lär sitta bra mao. Kan kolla om du vill?

Ja, det enda jag fått ur av att läsa runt på forum är att det är tydligen speciellt svårt/krångligt att få loss torkararmen på SAAB, medans andra märken så är det bara att dra lite. Men fick liksom ingen info om hur man ska lösa det på just SAAB då om det är svårare, vilket det uppenbarligen verkar vara.

Kan du kolla? Hur menar du? På din? Visst gärna. Jag vill ju undvika att paja min...och din med så klart, alltså att du pajar din för att kolla och förklara för mig sen.

Men jag gissar på att du vet hur man ska göra utan att paja den...

1 080 Inlägg
11 april 2014
Nja, kolla på min bil gör jag inte. Menade att kolla i WIS=Workshop Information System, alltså saabs egna verkstadsinstruktioner wink Återkommer stax..

1 080 Inlägg
11 april 2014
Står samma sak i wis, lossa muttern och använd en avdragare för att lossa armen. Ser i princip likadan ut som på bilden ovan och fästs som på bilden ovan. Art.Nr för avdragaren är 85 80 144.

Sök