2257
Sök

Saab 9-3 Aero 2001 Varvar inte mer än 5200

127 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Som topic lyder så har jag haft problem en längre tid med min saab 9-3 Aero 2001.
Med T7 alltså Svart Tändkasset.
Det är så att den vill inte varvar mer än ca 5200rpm. Sen är de stopp. Det är som att bilen bara dör i kraft. Det bara förlorar all kraft. Det är absolut inte som varvstopp.Alltså 1:an går till ca 45, 2:an till ca 80, 3:an till ca 120, 4:an till 160.
Däremot gasar jag mjukt upp ca 60-70% gas så går de upp till 105 på 2:an o 155 på 3:an o 200 på 4:an.
Jag har felsökt hur länge som helst.
Turbon laddar på fint de är inga hack eller något sånt. Laddar ca 1,4-1.5bar.
Steg4 Etanolkonverterad Maptun sen 1 månad tillbaka, Men detta problem har varit tidigare då gick den på Blyfri 98 o hade ca 270hk.

Följande har jag bytt
Vevaxelgivare
Vaccumslangar
Magnetventil
Backventilen som går från Magnetventilen/insuget till spjällhuset
Tändstift NGK BCPR7ES-11
Siemens 630 spridare.
Bränslepump orkar 500hk.
Wastegate är Ok.
Turbon är en KINA kopia om de påverkar problemet ja har. En TD04HL-15T
Har ett fetare grenrör, Men de gick lika dåligt med orginal grenrör.

Är de någon där ute som kan hjälpa mig med detta, Jag håller på att tappa greppet här borta. Dag in dag ut o ingenting fungerar. Uppskattar allting ni kommer på!


5 710 Inlägg
14 augusti 2013
#2
Kontrollfråga.
Går den inte varva mer än 5200RPM eller är det du som upplever att kraften försvinner då?
Går laddtrycket ned kraftigt i samband med detta?

MVH Jonas
..............

354 Inlägg
14 augusti 2013
#3
nu vet jag ej hur det ser ut på s**b men på min s40 så satte jag på en insugsslang från do88.
Å den sögs ihop när jag kom över 5000rpm på 1.3bar, sänkte jag till 0.9 el smygdrog så funkade det perfekt:)


251 Inlägg
14 augusti 2013
#4
Gick den så innan du bytte spridare och soppapump? Kan va att den kan gå lite för fett. Vad har du för programvara? En kontrollfråga vad har du för bränsleregulator?
Senast redigerat av t_mackan (14 augusti 2013)


461 Inlägg
11 februari 2014
#5
Löste du problemet Malki?
Har precis samma problem med min!


127 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
#6
Japp problem löst. Kortfattat så var de 2 ventiler som inte var täppta. Sent svar men bättre än aldrig smile
Såg de i samband när motorn byggdes om.
Senast redigerat av Malki (11 april 2014)


461 Inlägg
12 april 2014
#7
Malki skrev:
Japp problem löst. Kortfattat så var de 2 ventiler som inte var täppta. Sent svar men bättre än aldrig smile
Såg de i samband när motorn byggdes om.

Fick ditt svar när vi pratade via pm smile

Kan tala om att även mitt fel är löst, var en igensatt katalysator!
Konstigt att 2 helt separata saker ger exakt samma symptom, samma varvtal och allt


och Dupont
581 Inlägg
12 april 2014
#8
lkpgc skrev:
Malki skrev:
Japp problem löst. Kortfattat så var de 2 ventiler som inte var täppta. Sent svar men bättre än aldrig smile
Såg de i samband när motorn byggdes om.

Fick ditt svar när vi pratade via pm smile

Kan tala om att även mitt fel är löst, var en igensatt katalysator!
Konstigt att 2 helt separata saker ger exakt samma symptom, samma varvtal och allt

Världen är liten. tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!


Sök