3910
Sök

Saab 9000 slår ifrån vid laddtryck

27 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#21
Joshi skrev:
Bilen mäter via MAP-sensor hur mycket tryck du har, och skickar på precis så mycket sås som är angett i programmet.

Visst ja! Jag som tänker fel!

Ska kolla kaminställningen, hur många rullar ska det vara mellan drev markeringen? Är det 15 ? smile


5 710 Inlägg
28 mars 2014
#22
Affeboy skrev:
Klart den inte har, men är den pajj och man ger plattan i mattan så skickar han väl på så mycket soppa dom går åt till 1,4 bar fast den egentligen laddar 0,5 bar. Klart han slår ifrån då eller?

Som sagt...så funkar det inte.
En "modernt" styrsystem mäter upp aktuell situation som råder för tillfället, (tryck, temp, vartal osv)
Vid detta förhållandet finns en given bränslemängd och tändläge. Systemet försöker fixa rätt mängd bränsle och fjutta på vid rätt läge. Sedan kollar det av att det blev skapligt bra oxo. Förbränningen via joniseringsmätning över stiftet och vad som kommer ut via lamdasond. Böhövs det korrigeras så görs detta på efterföljade cykler.

Igen...testa en annan DI-kasett....

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#23
jonTe skrev:
Affeboy skrev:
Klart den inte har, men är den pajj och man ger plattan i mattan så skickar han väl på så mycket soppa dom går åt till 1,4 bar fast den egentligen laddar 0,5 bar. Klart han slår ifrån då eller?

Som sagt...så funkar det inte.
En "modernt" styrsystem mäter upp aktuell situation som råder för tillfället, (tryck, temp, vartal osv)
Vid detta förhållandet finns en given bränslemängd och tändläge. Systemet försöker fixa rätt mängd bränsle och fjutta på vid rätt läge. Sedan kollar det av att det blev skapligt bra oxo. Förbränningen via joniseringsmätning över stiftet och vad som kommer ut via lamdasond. Böhövs det korrigeras så görs detta på efterföljade cykler.

Igen...testa en annan DI-kasett....

Okej!

Får ragga tag o en DI- kasett då!

Tack för svaren! smile


27 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#24
Kan meddela att jag har bytt DI-kassett, mapsensor, box, magnetventil.... Fortfarande ingen skillnad!


27 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#25
Kan det vara bränslepump som gör att han inte orkar leverera tillräckligt med sås?


54 Inlägg
30 mars 2014
#26
Affeboy skrev:
Kan det vara bränslepump som gör att han inte orkar leverera tillräckligt med sås?

Ja det kan vara så.
Bränslepumpen kan vara kass även om den "fungerar" om du förstår vad jag menar

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

761 Inlägg
30 mars 2014
#27
Ska vara 16 länk mellan kamdrevens markering


Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
13 april 2014
#28
Snurriis skrev:
Ska vara 16 länk mellan kamdrevens markering

Nope. 15. smile

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

383 Inlägg
14 april 2014
#29
Joshi skrev:
Snurriis skrev:
Ska vara 16 länk mellan kamdrevens markering

Nope. 15. smile

Inkl markeringen på insug till markeringen på avgas ska det va 16 "hål". 14 tomma "hål" utan markeringarna, 15 länkar ja hur man nu vill räkna.

27 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#30
Maffia skrev:
Joshi skrev:
Snurriis skrev:
Ska vara 16 länk mellan kamdrevens markering

Nope. 15. smile

Inkl markeringen på insug till markeringen på avgas ska det va 16 "hål". 14 tomma "hål" utan markeringarna, 15 länkar ja hur man nu vill räkna.

Ett tändstift var sprucket i porslinet plus att insugskammen stod ett kugg fel, från markering mellan insug och avgas ska det vara 15 hål mellan rullar och inget annat!


5 710 Inlägg
15 april 2014
#31
Affeboy skrev:
Maffia skrev:
Joshi skrev:

Nope. 15. smile

Inkl markeringen på insug till markeringen på avgas ska det va 16 "hål". 14 tomma "hål" utan markeringarna, 15 länkar ja hur man nu vill räkna.

Ett tändstift var sprucket i porslinet plus att insugskammen stod ett kugg fel, från markering mellan insug och avgas ska det vara 15 hål mellan rullar och inget annat!

I told you wink
Gött att det löste sig!

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#32
jonTe skrev:
Affeboy skrev:
Maffia skrev:

Inkl markeringen på insug till markeringen på avgas ska det va 16 "hål". 14 tomma "hål" utan markeringarna, 15 länkar ja hur man nu vill räkna.

Ett tändstift var sprucket i porslinet plus att insugskammen stod ett kugg fel, från markering mellan insug och avgas ska det vara 15 hål mellan rullar och inget annat!

I told you wink
Gött att det löste sig!

Japp det gjorde du wink

Först ställde jag in kammarna, gick fint på tomgång men skit på ladd, därför trodde jag inte att det var fel på kammarna från början.

Symptomen stämde inte riktigt.... Men det visade sig ju att det var överslag i tändstift smile


383 Inlägg
15 april 2014
#33
Affeboy skrev:
Maffia skrev:
Joshi skrev:

Nope. 15. smile

Inkl markeringen på insug till markeringen på avgas ska det va 16 "hål". 14 tomma "hål" utan markeringarna, 15 länkar ja hur man nu vill räkna.

Ett tändstift var sprucket i porslinet plus att insugskammen stod ett kugg fel, från markering mellan insug och avgas ska det vara 15 hål mellan rullar och inget annat!

Som jag skrev är rätt inget annat. Har du 15 hål nu så står den en kugge fel nu och ditt problem är en sliten kedja.

27 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#34
Maffia skrev:
Affeboy skrev:
Maffia skrev:

Inkl markeringen på insug till markeringen på avgas ska det va 16 "hål". 14 tomma "hål" utan markeringarna, 15 länkar ja hur man nu vill räkna.

Ett tändstift var sprucket i porslinet plus att insugskammen stod ett kugg fel, från markering mellan insug och avgas ska det vara 15 hål mellan rullar och inget annat!

Som jag skrev är rätt inget annat. Har du 15 hål nu så står den en kugge fel nu och ditt problem är en sliten kedja.

"Ett tändstift var sprucket i porslinet plus att insugskammen stod ett kugg fel, från markering mellan insug och avgas ska det vara 15 hål mellan rullar och inget annat! "

Med detta menade jag att problemet är löst smile



Sök