Hallå alla bilkunniga! Jag köpte en audi a6-01 quattro för nån vecka sen.. Motorlampan började lysa så va in på autoexperten och felsökte. Sekundärluftsystem kom upp. Bilen har börjat gått ryckigt på låga varv eller när man gasar mycket. Tvättade bilen i förrgår och när ja backa ut den från tvätthallen och parkerade gick tomgången upp till 3000varv. Så ja stängde av den.. Så va ner till stockholm och snurra igår, då gick bilen ännu mer ryckigt.. Och ännu en gång gick tomgången upp till ca 3000varv när ja stanna vid en rondell.. Skit skumt! Iallafall så tog ja bilen till affären imorse, men när ja kom ut och skulle åka hem starta inte bilen. När ja hade nötit tillräckligt länge hoppa den igång och börja ryka och lukta konstigt.. Samma igen så va tomgången mellan 2500-3500varv. La i backen och skulle testa köra hem. Då dog den och nu startar den inte alls! Startmotorn bara snurrar men inget händer! Vad kan felet vara? Hitta en plast slang som tydligen va till vevhusvent.... Den va av och tejpad av tidigare ägare. Har de något med de här felet att göra?
Kan vara gamla vakuumslangar som gett sig med, och vevhusveten bör sitta på plats, ger skum gång det med om det läcker "/
Såg idag att de va igen täppt i nån slang till vevhusventilationen.. Ska skruva isär allt imorgob och se hur de ser ut. Men.. Går bilen verkligen så ryckigt om de är igen täppt där? Kanske är tändspolen också? Kan man kolla den på nå vis? Eller är de vara chansa och köpa en ny?
Tändspolar får du felkoder på om dom är trasiga. Vilken motor är det? Vevhusventilationen måste vara hel, annars får man lätt skumma fel med tomgång mm.
Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Tändspolar får du felkoder på om dom är trasiga. Vilken motor är det? Vevhusventilationen måste vara hel, annars får man lätt skumma fel med tomgång mm.
2,4 v6! Då får jag rengöra allt och se om de blir skillnad!
Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!
kan så vara, kolla ventilkåpspackningen när du ändå är under locket. Hade liknande fenomen på min förra A4:a att den ryckte som f*n, tändspolarna hade gett upp.
Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!
kan så vara, kolla ventilkåpspackningen när du ändå är under locket. Hade liknande fenomen på min förra A4:a att den ryckte som f*n, tändspolarna hade gett upp.
Bytte packning, torka rent överallt och nu går bilen som en klocka!! Underbart!
Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!
kan så vara, kolla ventilkåpspackningen när du ändå är under locket. Hade liknande fenomen på min förra A4:a att den ryckte som f*n, tändspolarna hade gett upp.
Bytte packning, torka rent överallt och nu går bilen som en klocka!! Underbart!