3096
Sök

Hur länge räcker batteriet?

35 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#1
Jag har lite bryderier...
Jag har tänkt installera en fläkt bak i skåpet på min kangoo.
Fläkten jag funderar på är på 80 watt och på strömförbrukningen står 6 ampere.
Batteriet är på 77Ah och i princip nytt. Är det bara att ta Ah delat med ampere på fläkten, så får man då antal timmar batteriet i teorin räcker? Dvs 77/6?

Att jag frågar beror på att fläkten är tänkt att vara igång när bilen är avstängd och jag vill ju inte att batteriet ska vara dött när jag ska starta sen. Tänkte koppla den på startbatteriet med en strömbrytare inne i kupén.

Om min teori stämmer så skulle då fläkten i teorin kunna stå på i över 12 timmar innan batteriet är helt slut.
Så länge är inte aktuellt dock, utan det skulle handla om 2-4 timmar åt gången max. Det borde ju vara lugnt isåfall?


5 685 Inlägg
26 april 2014
#2
80W/12V (bilen ska ju vara avstängd) ger 6,67A i förbrukning.

Ett startbatteri vill man aldrig dra ut mer än 50% och redan då kan man glömma att få igång bilen.

50% av batteriet = 38,5Ah
38,5/6 = 5,77h

Men jag antar att du vill kunna starta bilen också efter den stått så för säkerhets skull säger vi att du måste ha minst 75% batteristyrka kvar. Då har du 25% av batteriets 77Ah att använda.

25% av batteriet = 19,25Ah
19,25/6 = 2,88h

(jag vet inte hur mycket ström som måste vara kvar i batteriet för att kunna starta bilen utan 75% är bara en uppskattning).


Kommer bilen stå i mer än 3h med fläkten igång är det inte säkert du har tillräckligt med ström för att starta bilen.

Kommer fläkten endast användas sommartid? Frågar eftersom batterier tappar kraft vid kyla.

Jag skulle rekommendera att ha ett separat batteri för att driva fläkten, aldrig kul att komma ut till bilen och upptäcka att strömmen inte räcker till för att få igång motorn.


35 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#3
Ja fläkten är under sommaren.
Jo, egentligen är väl ett extra batteri det bästa.. Har lite problem var jag ska placera det bara. Hela ytan i bak är i princip utnyttjad redan. Men ska kolla om det kanske går att lösa på nåt vis.
Vi använder bilen som hundbil och på träning och tävling så har vi oftast bara en hund ute i taget och riktigt soliga dagar blir det rätt varmt där inne även om man vädrar ordentligt och står i skuggan, det är därför jag vill ha en fläkt som komplement.

Vi har ju termometer där bak, så man kan ju hålla koll på den och sätta på fläkten vid behov osv. vi är ju alltid nära bilen liksom.
Får klura lite på detta.
Men tack för svar, nu är jag lite klokare!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
26 april 2014
#4
graevling skrev:
Ja fläkten är under sommaren.
Jo, egentligen är väl ett extra batteri det bästa.. Har lite problem var jag ska placera det bara. Hela ytan i bak är i princip utnyttjad redan. Men ska kolla om det kanske går att lösa på nåt vis.
Vi använder bilen som hundbil och på träning och tävling så har vi oftast bara en hund ute i taget och riktigt soliga dagar blir det rätt varmt där inne även om man vädrar ordentligt och står i skuggan, det är därför jag vill ha en fläkt som komplement.

Vi har ju termometer där bak, så man kan ju hålla koll på den och sätta på fläkten vid behov osv. vi är ju alltid nära bilen liksom.
Får klura lite på detta.
Men tack för svar, nu är jag lite klokare!

Dra ut kablar från fläkten till ett 70 Ah fritidsbatteri som du har laddat hemma under kvällen och natten. Då har du ju bilens batteri fullt hela tiden. Batteriet får du väl ha på passagerargolvet om ingen annanstans finnes. Bara ett förslag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
26 april 2014
#5
Vid sån här användning av bilbatteriet får man vara beredd på att underhållsladda över natten varje gång fläkten har använts eftersom att det troligen skulle krävas flera timmars kontinuerlig körning för att generatorn ska kunna ladda upp batteriet någorlunda fullt. Gör man inte det så kommer batteriet successivt att försämras pga sulfaterade cellplattor.

Rena startbatterier ska som sagt inte att djupurladdas, då pajjar de ganska snabbt. smile

35 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#6
får nog bli att skaffa ett batteri till då tror jag.
Ska försöka tillverka nån anordning att skruva upp i taket eller nåt. Bilen är ju rätt så hög, så där skulle det nog kunna få plats
Tack för svar


Forummoderator
17 996 Inlägg
27 april 2014
#7
Använder en sån här rackare till kylboxen på sommaren:

http://www.jula.se/batteriskydd-12v-619157

Bilen är "lite seg" att starta men det fungerar och har gjort så i flera år med olika bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

329 Inlägg
27 april 2014
#8
köp ett optima batteri, då ska det nog gå bra:)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2014
#9
Demmpa skrev:
köp ett optima batteri, då ska det nog gå bra:)

Varför skulle det gå bättre? Det är inte mer ström i ett sånt. Enda skillnaden i detta fallet är att dom gula tål djupurladdning bättre än en konventionellt batteri.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

329 Inlägg
27 april 2014
#10
henke_99 skrev:
Demmpa skrev:
köp ett optima batteri, då ska det nog gå bra:)

Varför skulle det gå bättre? Det är inte mer ström i ett sånt. Enda skillnaden i detta fallet är att dom gula tål djupurladdning bättre än en konventionellt batteri.

precis, och på så vis tål det batteriet mer stryk, den har även mer "direkt-spänning"? har jag hört, så man kan ladda ur det kraftigt innan det ger upp, eller är jag ute och cyklar helt?
Senast redigerat av Demmpa (27 april 2014)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2014
#11
Demmpa skrev:
henke_99 skrev:
Demmpa skrev:
köp ett optima batteri, då ska det nog gå bra:)

Varför skulle det gå bättre? Det är inte mer ström i ett sånt. Enda skillnaden i detta fallet är att dom gula tål djupurladdning bättre än en konventionellt batteri.

precis, och på så vis tål det batteriet mer stryk, den har även mer "direkt-spänning"? har jag hört, så man kan ladda ur det kraftigt innan det ger upp, eller är jag ute och cyklar helt?

Ungefär så är det väl. En nackdel är väl det riktigt saftiga priset på dom.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2014
#12
Jag kom även på nu att jag nånstans sett solcellsdrivna ventilationsfläktar. Kan ha varit på biltemas båt-avdelning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

329 Inlägg
27 april 2014
#13
henke_99 skrev:
Demmpa skrev:
henke_99 skrev:

Varför skulle det gå bättre? Det är inte mer ström i ett sånt. Enda skillnaden i detta fallet är att dom gula tål djupurladdning bättre än en konventionellt batteri.

precis, och på så vis tål det batteriet mer stryk, den har även mer "direkt-spänning"? har jag hört, så man kan ladda ur det kraftigt innan det ger upp, eller är jag ute och cyklar helt?

Ungefär så är det väl. En nackdel är väl det riktigt saftiga priset på dom.

jo dom är inte billiga, men det finns motsvariga batterier som är lite billigare


21 761 Inlägg
27 april 2014
#14
Optimas batterier är bra enligt mig, men det finns flera märken som är minst lika bra till ett billigare pris. Även om det gula Optimabatteriet tål djupurladdningar så är det fortfarande viktigt att ladda upp det ordentligt igen, precis som med andra djupcyklingsbatterier. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 april 2014)


Sök