3613
Sök

Lekage i motorn på Volvo 740

110 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
Hej,

För länge sedan när min polare var ute och körde så började det rycka från motorn.
Det visade sig att det inte fanns nån kylarvätska, han fyllde på med kylarvätska men
allt rann bara ut direkt. Han hittade inte felet så förde bilen till en verkstad, som hade
bilen i 5 månader, sedan skickade de hem nyckeln och sade att de hade gått i konkurs..

Så han planerade att skrota bilen, men jag köpte den billigt. Men nu är problemet att
hur ska jag hitta vatten lekaget? Det rinner ut under generator, men det rinner åt flera
olika håll. Det är en Volvo 740 med B230A motor (förgasare). Tidigare ägare hade bytt
vattenpumpen.

Försökte ta några bilder men blev inte nått vidare. Hoppas någon har en aning om var
som felet är.

Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/zeioisrdijyxpt/

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 april 2014
BasJocke skrev:
Hej,

För länge sedan när min polare var ute och körde så började det rycka från motorn.
Det visade sig att det inte fanns nån kylarvätska, han fyllde på med kylarvätska men
allt rann bara ut direkt. Han hittade inte felet så förde bilen till en verkstad, som hade
bilen i 5 månader, sedan skickade de hem nyckeln och sade att de hade gått i konkurs..

Så han planerade att skrota bilen, men jag köpte den billigt. Men nu är problemet att
hur ska jag hitta vatten lekaget? Det rinner ut under generator, men det rinner åt flera
olika håll. Det är en Volvo 740 med B230A motor (förgasare). Tidigare ägare hade bytt
vattenpumpen.

Försökte ta några bilder men blev inte nått vidare. Hoppas någon har en aning om var
som felet är.

Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/zeioisrdijyxpt/

Frostplugg??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

324 Inlägg
26 april 2014
Vattnet rinner uppifrån och ner, alltså kollar du ovanifrån. Där det börjar bli blött, där läcker det.
Jag skulle iallafall kolla noga på vattenpumpen.
Senast redigerat av Catoxxo (26 april 2014)

110 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Frostplugg??

Var sitter frostpluggen? Är den lätt att byta?

5 705 Inlägg
26 april 2014
Frostplugg?
Lös motorvärmare alternativt dålig gummitätning på motorvärmaren? (ifall värmaren sitter där bakom)
Hål i vattenröret som går från vattenpump till värmepaket eller trasig gummitätning?

110 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
simlar skrev:
Frostplugg?
Lös motorvärmare alternativt dålig gummitätning på motorvärmaren? (ifall värmaren sitter där bakom)
Hål i vattenröret som går från vattenpump till värmepaket eller trasig gummitätning?

Okej tack, ska kolla på det imorgon smile

110 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
Catoxxo skrev:
Vattnet rinner uppifrån och ner, alltså kollar du ovanifrån. Där det börjar bli blött, där läcker det.

Har försökt kolla men generator och annat är i vägen så ser inget hmm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 april 2014
BasJocke skrev:
Catoxxo skrev:

Har försökt kolla men generator och annat är i vägen så ser inget hmm

Då får du väl ta loss det som är ivägen!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

627 Inlägg
27 april 2014
Toppackningen kan även har spruckit vid någon vattenkanal.

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2014
Kolla frostpluggen samt ugående rör från vattenpumpen. Många skiter i att byta oringen som skall sitta där = läckage.

110 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Har kollat nu och det är från vattenpumpen som det läcker, men tack för alla svar

Sök